31.8.05

quantiteit versus qualiteit

Je kent ze wel, de beroepsnetwerkers die online en offline niets anders lijken te doen dan hun kaartenbak vullen. Die mensen die, als je lid wordt van LinkedIn of OpenBC, als eerste je een semi-spontaan welkomstmailtje sturen, om zo hun 'netwerk' aan te vullen. Ok, misschien dat ik iets mis en dat deze strategie weldegelijk waarde genereert. Kan iemand mij dit uitleggen? Voor mij is dit trouwens een networking no-no: dat soort mensen negeer in zoveel als ik kan.

Maar goed, wat zijn goede netwerkstrategieen? Moet je netwerken als ware je een head hunter die de nieuwe topman van een onderneming moet recruiten? Dus met een shortlist, persoonlijke benadering en veel aandacht voor en kleine groep mensen? Moet je juist op alle lokale recepties en borrels gaan staan om je kaartjes uit te wisselen of moet je lekker naar speed dating events.

Wat werkt voor jou?

3 Comments:

At 08:30, Anonymous Anonymous said...

Ik kan de aanpak van die 'spontane' mensen wel waarderen, ik heb er tegenwoordig minder moeite mee. Die mensen zijn tenminste actief en ondernemen ook echt iets om aan hun netwerk te werken, ook al is het een beetje lomp soms! :-)
Die kan je beter hebben dan de passieve types, vind ik. Wat doen die nou helemaal?

 
At 12:28, Blogger Noor said...

Wat werkt voor mij? Mijn visie ventileren en me door mensen laten introduceren aan anderen. Zo komen er mensen 'op thema' én 'op referentie' in je netwerk. Dat vind ik een stuk persoonlijker, betrouwbaarder én efficienter dan te schieten met hagel in de hoop dat er een interessant contact bij zit. Het contact is meteen relevant.

 
At 11:26, Blogger Ronald Wopereis said...

Hi Ilja, ik ben een van die mensen die jij bedoelt. Afgelopen weekend was ik op het NNF en ik had niet de indruk dat ik door wie dan ook werd genegeerd. Integendeel.

In dezelfde alinea waarin je zegt "Ok, misschien dat ik iets mis en dat deze strategie weldegelijk waarde genereert. Kan iemand mij dit uitleggen?" schrijf je "Voor mij is dit trouwens een networking no-no: dat soort mensen negeer in zoveel als ik kan."

Dus ik snap niet precies wat je nu wil: je oordeel onderzoeken of toch liever bevestigd zien. Het verschil is dat je in het eerste geval zegt ik weet het nog niet en in het tweede geval ik weet het al.

Hartelijke groeten Ronald
PS: je bent van harte welkom bij mijn netwerk op LinkedIN
https://www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=1179567
en ja, ik stuur bijna alleen maar standaard teksten, iedereen zegt dat is stom want daardoor krijg je reacties als die van jou (de no-no optie). Maar zo is mijn manier - ik werk uitsluitend op intuitie en iemand die op de letters in de tekst let en niet de persoonlijke boodschap van de afzender kan voelen (waarom schrijft die persoon juist mij, juist nu, aan) dan zit die persoon op een andere frequentie en heeft het ook geen zin om te connecten.

Ik kan je dozijnen verhalen vertellen over hoe mijn intuitie werkt; opschrijven is wat lastiger. In het kort gezegd komt het erop neer dat ik kan voelen welke twee mensen iets met elkaar hebben; en dat is mijn bijdrage, mijn "value" als je wilt. Kwantiteit maakt dit werkgebied alleen maar groter en staat volkomen los van de kwaliteit van mijn intuitie.

Ronald

 

Post a Comment

<< Home