8.10.05

It's a small world

Het principe van 'six degrees of seperation' is bij de meeste mensen wel bekend. Het idee is dat alle personen op aarde in zes stappen te bereiken zijn. Je kent iemand die zit op voetbal, die voetbalt met iemand van de ambassade, die iemand kent op het ministerie, die de Minister kent, die de beroemde schrijver tot persoonlijk vriend mag rekenen, wiens vrouw in een club zit die....It's a small word dus.

Mijn ervaring is echter dat de wereld nog kleiner is dan dit, zeker wanneer je actief bezig bent je netwerk te vergroten. Want het gebeurt met regelmatig dat ik mensen tegenkomen die via-via ook mensen kennen die ik ook weer ken. Gemeenschappelijke kennissen, mensen die in dezelfde buurt of om de hoek hebben gewoond, of mensen die toen ook op dat seminar aanwezig waren.

Er is vast met wiskundige of sociale theorieen uit te leggen waarom dit niet opzienbarend is, maar het blijft me overrompelen: deze wereld is gewoon verdomd klein. Maar misschien moet ik een social leven opbouwen in plaats van een netwerk :)

2 Comments:

At 11:36, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

Kijk, en die twee sluiten elkaar in mijn ogen niet uit: sociaal leven / netwerk.
De six degrees zijn overigens erg leuk om eens in een illustratie uit te werken voor jezelf. Je hebt voor je eigen netwerk al gauw een A0 nodig!

 
At 23:10, Blogger Annedien Hoen said...

:-)
Op een dag realiseer je je hoeveel moeite je je getroost hebt voor je netwerk. Als dan iemand zegt: "Hé, ken jij die ook? Wat een kleine wereld!" dan help ik mensen graag een handje met een andere zienswijze en zeg:
"Nee hoor. Groot netwerk."

 

Post a Comment

<< Home