7.2.06

Ken ik jou niet ergens van?

Netwerken angstdroom: je komt een oud-opdrachtgever tegen en weet niets meer over die persoon of wat je toen voor ze had gedaan.

Andere angtsdroom: je komt iemand tegen, je weet dat je elkaar ergens van kent, maar geen van beiden weet precies van waar. Een bizarre, Twilight Zone achtige situatie, waarbij je dus maar wat staat te staan, iets wil/moet zeggen, en er ook geen goede reden lijkt te zijn om elkaar niet te begroeten/te verlaten.

Hoe train je dus je door informatie overrrompelde geheugen? Hoe onthoudt je de namen van die mensen, hun kinderen, hun hobbies, waar ze hebben gewerkt, wat ze de vorige keer aanhadden, wat ze de vorige keer zeiden over die ene presentatie etc.

Laat me je meteen teleurstellen: een antwoord heb ik niet.

Wel een suggestie: kijk eens naar leraren. Die lijken te beschikken over een oneindige capaciteit om de namen en gezichten te onthouden van al hun leerlingen. Ik heb dat zelf een aantal keer mogen meemaken ("Ah, Ilja, jij was toch die ene die altijd [censorship] en vervolgens [censorship]?")

Een paar dagen terug gebeurde die met mijn vrouw. Onze oudste zoon gaat naar de basisschool die mijn vrouw ook doorlopen heeft, en er lopen nog wat oude rotten rond die haar in die tijd nog les hebben gegeven. Dus laatst staan mijn vrouw en ik in het klaslokaal van onze zoon, wanneer een wat oudere leraar langsloopt. Hij ziet mijn vrouw, stopt, fronst, denkt even na en zegt "Cindy, is het niet?".

Damn, that guy's good! Toch maar eens vragen hoe hij dat doet...

1 Comments:

At 13:42, Blogger Bas van de Haterd said...

Bekend probleem, zeker voor mensen die veel borrelen als ik. Gisteren ook zo'n moment. Je denkt: ik ken haar. Je weet alleen totaal niet waarvan, maar zij komt naar je toe (nog een mooie vrouw ook, dus dat had ik helemaal niet mogen vergeten) en zegt: hoi Bas, jij ook hier. Dat is al weer even geleden. Je denkt en denkt en denkt.... hoe ga ik dit oplossen?

Toen kwam de heldere ingeving. Je kijkt naar de man met wie je net stond te praten, zegt: goh, kennen jullie elkaar al? Nee, zegt ze en stelt zichzelf voor. Hoi, ik ben X en je denkt: Natuurlijk, natuurlijk......

 

Post a Comment

<< Home