24.2.06

Kleine wereld

Even een anecdote die aangeeft hoe klein deze wereld ook alweer is.

Sinds een aantal maanden volg ik een NLP opleiding, waardoor ik eens in de zoveel tijd voor een aantal dagen in Londen zit. De laatste keer was mijn reguliere groep gemixed met een andere groep, zodat er mensen bijzaten die ik nog nooit had ontmoet.

Dus ik maakte kennis met nieuwe mensen, babbelde wat en wisselde her en der kaartjes uit. Todat een van die mensen - een Ier met een communicatiebureau in Belgie - terugkomt met mijn kaartje en, naar mijn mailadres wijzend, zegt: "We hebben al eens contact gehad via e-mail!"

Ehhh, we did?

Blijkt dus dat we beiden lid zijn van dezelfde internationale vereniging van communicatieprofessionals en dat hij de voorzitter is van de Belgische chapter. En hij heeft kort contact gehad met ander lid - een Engelse dame in Nederland - die samen met mij aan het bedenken is of we een Nederlandse chapter willen opzetten. En omdat zij hem kent, had ze mij ingekopieerd op het mailverkeer.

Volg je hem nog? Maakt niet uit. Point is dus dat we hartelijk moesten lachen om hoe klein de wereld is. Ik bedoel, wat is de kans dat je via via van een vreemde een mailtje krijgt en die zonder verdere introductie tegenkomt in een zaaltje in een ander land, in ook nog eens een andere context.

Weird.

2 Comments:

At 11:04, Blogger Annedien Hoen said...

Het zal wel weer erg NLP zijn van me ... ;-) maar ik pareer de opmerking "Kleine wereld" graag met "Òf een groot netwerk!". Als je je jaar in jaar uit inspant om contacten aan te knopen, mensen te leren kennen, en mensen attribueren het vervolgens aan een cliché als "Kleine wereld" kan dat in principe nogal wat onrecht aan die inspanningen doen.

Daar komt bij dat het menselijk bewustzijn geneigd is er uit te pikken wie ze wèl kennen. Als je je focus richt op mensen die je NIET kent, moet je eens zien hoe druk je bent met opmerken hoe toevallig het is dat je die persoon niet kent. (Dat wordt namelijk meestal gezegd: "Wat toevallig dat ik jou hier tegenkom!", "Wat toevallig dat jij Hans kent!")
Ik zie namelijk niet in waarom het toevalliger zou moeten zijn als je een persoon wel kent dan als je een persoon niet kent.

toe·val1 (het ~)
1 gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien, niet te berekenen is geweest => coïncidentie, een samenloop van omstandigheden

 
At 17:16, Blogger 349539458093845098345 said...

Waarom het toevalliger is dat je iemand wel kent dan dat je iemand niet kent? Jij zie het verschil niet, ik merk het wel.

Er zijn 6.5 miljard mensen op aarde. Ik ken misschien 200-300 mensen.

De meeste tijd breng ik door in mijn huis en met vrienden en familie. Af en toe ga ik op reis, naar klanten of naar het buitenland.

Dus de kans dat ik iemand tegenkomen met een gemeenschappelijke kennis is beduidend kleiner dan dat ik een wildvreemde zonder connectie tegenkom. Al helemaal in het buitenland!

 

Post a Comment

<< Home