1.2.06

OpenBC wil naar 10 miljoen leden in 2007!

Gisteren is OpenBC door de 1 miljoen ledengrens gegaan. En hun doel is om in 2007 10 miljoen leden te hebben. Bron: blog.openbc.com
LinkedIn heeft gelijkwaardige ambities. Op dit moment zijn 4.8 miljoen leden aangesloten. Hun doel is om nog in dit jaar 2006 tussen de 8 en 10 miljoen leden te hebben.

Blijkbaar gaat het hun beiden om de kwantiteit. De kwaliteit van de gebruikers wordt buiten beschouwing gelaten. Mijn eigen indruk is dat minimaal 25% van de "leden" zich eenmalig hebben laten verleiden om in te schrijven en daarna nooit meer zijn teruggekomen. Mag je deze wel meetellen? Of "leden" vergeten hun gegevens bij te werken als ze in een nieuwe job starten!

Ambitie is mooi. Kwantiteit een streven! Maar als de kwaliteit niet bewaakt wordt, lopen de serieuze gebruikers van deze platforms weg. Maar waar gaan ze naar toe? Wat zijn de alternatieven?

3 Comments:

At 15:34, Anonymous Inne ten Have said...

Ha Jan,

Een leuk stuk! Ik deel je zorg ook. Teveel aandacht voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. Je zou haast kunnen zeggen dat ze nog met hun hoofd in de industriƫle economie zitten in plaats van de netwerk economie.

Een alternatief dat bij mij nog steeds goed werkt is e-mailen ;-) Ik kan met mijn mail programma gemakkelijk mensen groeperen, cc-en en mee communiceren. Ik heb er totaal geen behoefte aan dat wildvreemden zomaar zien met wie ik om ga.
Wnadelgangen zijn er niet voor niets - zodat je niet gestoord wordt door vreemden.

Maar bovenal: in elke omgeving (voetbal, politiek, werk, daten) heb ik andere regels en andere contacten. Deze netwerken zijn het GEVOLG van specifiek gedrag binnen een specifieke omgeving.
OpenBC ed hebben daar geen notie van - hoe nertwerken in die omgevingen ontstaan is te kunstmatig en amateuristisch.

Uiteindelijk heeft OpenBC, LinkedIn ed... me vrij weinig te bieden, het is niet "mijn omgeving"; ik kan het niet inrichten zoals ik wil met mijn eigen sociale codes.

Omdat de toegevoegde waarde van deze omgevingen ook nog eens heel gemakkelijk te bespelen zijn (ik heb 1000 vrienden; ik maak mijn eigen cv; er is geen stimulans om hard/eerlijk over elkaar te zijn), is het meer een interessant speeltje voor salesmensen.

Mee eens?

 
At 21:45, Blogger Jan Mulder said...

Hoi Inne,

Mee eens: ja en nee!
Volgens mij is het onbelangrijk in welke economie we zitten. De (gemiddelde) mens wil altijd behoren tot een bepaald sociale groep. Er zijn nu eenmaal meer volgers dan vooroplopers.

Ja, en elke sociale groep vraagt aparte spelregels. Je gedraagt je naar de letter en geest van deze groep of je wordt verstoten.

Ikzelf vindt het minder belangrijk dat vreemden kunnen zien aan wie ik "gelinked" ben, zij zijn toch niet in staat de waarde van de relatie te bepalen. Maar ik ben wel in staat om op basis van kennis en ervaring mensen aan elkaar te verbinden. Zeker daar waar gebaande paden worden verlaten.

De huidige platformen hebben zeker hun nut. Ze bieden de gelegenheid, elk op hun eigen wijze, om te verbinden en/ of te communiceren. Maar zijn ook zeer vluchting, net als het sociaal gedrag van mensen.

Jan

 
At 16:10, Blogger ant on a mission said...

Niet in de sales & toch is OPenBC voor mij best een handig 'speeltje'. Voor mij is OPenBC meer een werktuig waarmee ik ervoor kan zorgen dat de eerste 'hit' die Google op mijn naam geeft een door mij gecontroleerde omgeving is. Dus een handige manier om mijn profiel vindbaar online te hebben. & Ja, het is een opgedrongen format, maar ik kan daar zo voor de eerste ' click' wel mee uit de voeten.

Erg herkenbaar dat je in verschillende omgevingen verschillende wensen en noden (a.k.a.'s) hebt. Ik wil niet met iedereen dezelfde informatie delen et cetera...

Dat de toegevoegde waarde klein is omdat mensen alles over zichzelf ongecontroleerd op kunnen schrijven ben ik niet met je eens. Dat zou dan ook opgaan voor alle (marketing)communicatie die bij bedrijven vandaan komt?!

 

Post a Comment

<< Home