9.3.06

Netwerk Blunders

Netwerkblunders

Toen mij voor een presentatie over netwerken werd gevraagd naar mijn persoonlijke blunders tijdens netwerken, hoefde ik niet lang na te denken….

Die heb ik zeker gemaakt en ‘to be honest’, het komt nog steeds wel eens voor.

Er zijn een aantal categorieën te benoemen:
- gevaarlijke gespreksonderwerpen
- focus op ‘IK’
- ken je ‘doorgeef’ contacten goed


In de eerste categorie, kan ik mij herinneren dat ik in een enthousiaste bui iemand vroeg:
“En wat vindt je partner eigenlijk dat je vanavond weer staat te netwerken?”.
Zegt hij mij: “Eeh, ik ben weduwnaar….”
Hij werd neerslachtig en ik voelde me uiteraard enorm beroerd. Ik heb hem nooit meer gesproken. Of beter gezegd, hij heeft mij nooit meer gesproken!

Maar iemand kan natuurlijk ook single zijn, of gescheiden. Kijk hier dus enorm mee uit.

In de 2e categorie, weet ik mij nog bijzonder goed te herinneren dat ik (blij met mezelf als ik was) mijn gesprekspartner bombardeerde met allerlei weetjes over mij en mijn dienst. “Ik kan dit en ik ben goed in dat…….” Hij onderbrak me abrupt met de mededeling: “En ik ben op zoek naar iemand anders…. en liep gewoon weg….. Gelijk had ‘ie! Doe ik dus niet meer.

In categorie 3 deze:
Ik was blij dat ik een goede klant een aanvullende dienst via een bevriende ondernemer kon leveren. Echter deze bleek zakelijk toch behoorlijk af te wijken van zijn persoonlijke kant. Persoonlijk kon ik het erg goed met deze relatie vinden, maar deze vond het nodig om bij mijn klant ineens allerlei extra eisen op tafel te gooien, waaronder ‘vooraf betalen’. Dit is erg ongebruikelijk, maar mijn klant dacht “Richard kent deze partij goed, dus vooruit dan maar”.
Mijn relatie bleek geen goede diensten te leveren voor deze klant en er kwam een enorm gesteggel over ‘reeds betaalde facturen’ zonder de geleverde diensten. Een advocaat kwam er aan te pas. En ik was de klant kwijt!

Ach ja, van je fouten leer je het meest…….


Richard van Houten

2 Comments:

At 09:35, Blogger Rikkert Walbeek said...

Hoe eerlijk en hoe herkenbaar!

 
At 09:35, Blogger Rikkert Walbeek said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 

Post a Comment

<< Home