26.3.06

Netwerken is overal

Ik schreef eerder over samenwerking en netwerken. De kern was dat je door samen te werken vertrouwen bouwt, en als je het goed doet, ook goodwill. Dat is Sociaal Kapitaal.

In die zin is ook een wiki of een blog een Sociaal Netwerk. Mijn stelling is dat écht netwerken alleen daar mogelijk is waar mensen samen zaken kunnen oppakken, daar waar er uitwisseling van ideeën en concepten kan plaatsvinden.

Op dit moment zijn u als lezer, en ik als schrijver ook aan het netwerken. Ik geef u mijn ideeën, u heeft daar uw gedachten over, als u zin heeft schrijft u wat in de comments waar ik (als het commentaar nuttig is, of een reply verdient) weer op reageer. En plots kennen we elkaar. Nou ja, elkaars ideeën, over een onderwerp. In ieder geval is er communicatie over en weer. Op het moment ergens in de toekomst dat dit onderwerp ter sprake komt gaat u wellicht vertellen over wat ik hier nu schrijf. U wisselt dit concept, mijn schrijfsels, uit met iemand anders en viola: een netwerkje.

Dus, de kern van sociaal netwerken als activiteit ligt niet zo zeer in het platform, maar hoe de mensen op dat platform met de mogelijkheden omgaan.

Misschien is dat ook wel een goede manier om een platform te selecteren: op welke manier kan ik communiceren, gedachten uitwisselen, een podium vinden waar anderen mij kunnen vinden?Hoe verloopt de communicatie en kan ik daar een nuttige bijdrage leveren?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home