24.6.06

Hoe je netwerk inschakelen om je product of dienst nog aantrekkelijker te maken?

Het woord “netwerken” heeft verschillende betekenissen. In deze post belicht ik het stukje dat losse samenwerking tussen bedrijven bedoelt. Als voorbeeld neem ik de strategie die ik heb gevolgd voor mijn boek over netwerken, “Let’s Connect!”.

Als uitgangspunt voor een losse samenwerking, is het hoofdzaak steeds naar een win-win situatie voor alle betrokkenen te zoeken:

  • Voor de klant: hoe kan je meer “value for money” en/of een betere klantenervaring geven? Denk aan bv. bonussen en kortingen van derde partijen voor diegenen die jouw product of dienst aanschaffen.
  • Voor de partners: hoe kan je voor hen de samenwerking zo aantrekkelijk mogelijk maken? Denk aan minimum investering qua tijd en geld en maximum opbrengst qua visibiliteit en inkomsten.
  • Voor jezelf: hoe kan je je kosten minimaliseren en/of opbrengsten maximaliseren? Een partnership werkt beter dan bv. algemene advertenties. Je stopt wel meer tijd in het maken van praktische afspraken, maar het kost je heel wat minder geld en de resultaten zijn ook veel beter.

Wat was nu het resultaat van de oefening rond het boek? Bottom-line dat 31 organisaties hebben toegezegd om mee te doen. Hoe heb ik dat nu aangepakt? En hoe kan jij dit ook aanpakken voor jouw bedrijf?

Dit zijn mijn tips:

  • Vraag om een bonus of korting die hen zelf geen tijd of geld kost, maar die wel waarde heeft. Een e-book is hiervoor geschikt of een korting op een dienst of product. Dit is dan een marketingkost die pas “betaald” wordt als het product of de dienst effectief wordt gebruikt en er dus al op verdiend is.
  • Vraag geen geld.
  • Benadruk de extra visibiliteit. Al de partijen die meedoen, krijgen niet enkel de visibiliteit van jouw database en de resultaten van eventuele persaandacht voor jouw aanbod, maar ook van de andere organisaties die iets aanbieden.
  • Hou alles zelf onder controle en hou de partners constant betrokken. Zet duidelijke deadlines wanneer je alles wil aangeleverd krijgen. Maak voor hen een voorbeeld van een e-mail die ze kunnen sturen naar hun database. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk.
  • Vraag niet om hun database. Ten eerste is het niet legaal, maar belangrijker nog is dat als een relatie van een partner ineens een e-mail van jou krijgt dit als SPAM gaat beschouwen omdat hij jou (nog) niet kent. En dit zal een averechts effect hebben. Juist doordat de partners een e-mail sturen naar hun eigen contacten, zal je verder kunnen bouwen op de bestaande vertrouwensrelatie die er al bestaat, de zogenaamde tweede graad. Als gevolg zullen de resultaten veel beter zijn!

Succes !

Jan

Meer tips over netwerken vind je op www.janvermeiren.com, mijn wekelijkse blog met praktische netwerktips.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home