10.11.06

Netwerken op een congres

Vorige week vrijdag was ik uitgenodigd als één van de sprekers op het TvZ Congres in Ede. Dit is een congres voor managers uit de zorgsector.

Op een bepaald moment in mijn presentatie vroeg ik hen wie er voor de sprekers was gekomen en wie voor de andere deelnemers.

Tot mijn grote verbazing antwoordde 80% dat ze voor de sprekers waren gekomen en slechts 20% om te netwerken met de andere deelnemers. Ik vertelde hen ook dat ik hierover zeer verwonderd was.

En ik legde hen ook uit waarom.

Sprekers op congressen zijn mensen die de deelnemers kunnen inspireren en nieuwe inzichten kunnen geven. Een zeer krachtige, maar in vele gevallen ook slechts kortstondige "oplossing".

De andere deelnemers daarentegen zijn mensen met dezelfde problemen en uitdagingen in een gelijkaardige situatie. Door hen beter te leren kennen en een relatie met hen op te bouwen, ontstaat er een onuitputtelijke (lange termijn) bron van ervaringen en oplossingen.

Mijn advies voor jou luidt dus: wanneer je een congres bijwoont, focus dan niet enkel op het leren van nieuwe dingen, maar sta ook open om nieuwe mensen te leren kennen en je bestaande contacten te onderhouden !

Have a great networking day !

Jan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home