26.9.06

Wordt netwerken niet een beetje burgerlijk?

Ligt het nu aan mij, of is de hele wereld vandaag de dag aan het netwerken? Ja, zul je zeggen. De laatste tijd wordt ik steeds vaker benaderd of ik niet ook lid wil worden van een 1 of ander netwerkclubje. Ook hoor ik steeds meer om me heen dat iedereen steeds vaker naar netwerkborrels gaat. Netwerken lijkt niet langer toebedeeld aan de elite van de zakenwereld. Het lijkt zowaar een volkssport te worden. Er zijn bijna meer mensen die netwerken dan voetballen.

Maar ja, was voetbal vroeger volkssport nummer 1, nu is golf dat geworden. En golf was toch ook ooit eens een elite sport, toch? Zou netwerken diezelfde weg volgen?

Waar vroeger een golfer een ruitbroek droeg, lopen er nu vele golfers ‘gewoon’ in hun spijkerbroek over de green. Golfers van de oude stempel klagen nog wel eens over het ontbreken van fatsoen en etiquette bij de huidige generatie.

De link naar netwerken is dat er ook steeds meer mensen aan het netwerken zijn zonder zich aan de regels te houden. Maar ja, zijn er dan regels? Nee, volgens mij niet. En dat maakt het ook zo boeiend. Maar toch…….

Worden we niet allemaal wel een moe van al die mensen die borrels afstropen op zoek naar business? Ik wel in ieder geval. Ik heb al ik weet niet hoeveel gesprekken gevoerd met mensen, die direct weer afdropen nadat ze er achter kwamen dat er niet te halen viel.

Maar ik wil ook niet pleiten voor het opstellen van vaste regels. Eigenlijk vind ik het wel leuk, al die verschillende mensen ontmoeten. Elk met hun eigen stijl van netwerken. Ik merk alleen dat ik wat selectiever word in het bezoeken van netwerkbijeenkomsten.

Sommige golfers ‘van toen’ zijn polo gaan spelen, toch een beetje de opvolger van golf. En polo is vandaag toch echt een elite sport. Tja, als je dan perse een elitesport wilt bedrijven zul je het golf vaarwel moeten zeggen.

Maar wat is de ‘opvolger’ van netwerken?

19.9.06

Bas Nadorp over het Natural Networking Festival

Met toestemming van Bas Nadorp van BNCP plaats ik graag zijn verslag van het Natural Networking Festival:

Op een van de mooiste plekken in het bos van Drenthe vond afgelopen weekend (7 - 10/09) het Natural Networking Festival 2006 (NNF) plaats. NNF werd een bijzonder event met bijzondere mensen en bijzonder mooi weer. Ook bijzonder waren de gratis workshops over creatieve, culturele, maatschappelijke of bedrijfskundige vraagstukken. Samen met reclame-boys, communicatie-girls, verbinders en spiri's uit het bedrijfsleven, kunstsector of netwerkorganisaties ontvouwden zich de meest creatieve en toepasbare oplossingen voor de meest uiteenlopende probleemstellingen. Wat dacht je van de helende kracht van Water en wat is de rol van H2O over 10 jaar in onze maatschappij? Hoe kunnen we het product gras-eieren (en -vlees) anders, beter, maar vooral meer op de markt zetten? Hoe pas je zo'n bewustwoordingscampagne toe - anders, sneller en effectiever dan de Posbus51-spotjes.

Of je haakte in bij de workshop Theatre-sports - improvisatietheater a la De Lama's - of een Innovation Battle waarbij Oxfam/Novib een een aantal vraagstukken deponeerde en waarbij 3 teams onder streng toezicht van een Idols-achtige jury een zo'n goed mogelijke oplossing moesten presenteren. Erg leuk bedacht en nog leuker door diverse teams uitgevoerd (en ge-jureerd). Om maar te zwijgen van al die leuke gesprekken, wandelingen en kampvuur-momenten daar in het o zo fris riekende Drenthe.

Met de dennenaalden nog in mijn tas ben ik teruggekomen van een zeer inspirerend weekend waarbij ik meer te weten ben gekomen over mezelf, over het (marketing)vak, over het leven in het algemeen en over water in het bijzonder. Maar bovenal een heleboel leuke mensen heb ontmoet waarvan ik hoop (en vermoed) dat ik ze snel weer tegen ga komen. Tot 2007, sowieso.


Naar het foto-verslag...