6.2.06

Hij kent echt iedereen!

Enige tijd terug zat ik bij iemand aan tafel en tijdens dat gesprek gebeurde er iets dat mijn kijk op de betreffende man compleet heeft veranderd. Ik ken hem al een tijdje. Hij geeft al jaren trainingen op managementgebied. Al die tijd roept hij al dat het allemaal om netwerken draait. Hij bezigt graag en vaak de uitspraak “it’s not what you know, but who you know”.

Ik heb dat altijd maar voor lief aangenomen. Naar eigen zeggen kent hij bijna iedereen. Heb het altijd wat overdreven gevonden. Altijd van mening geweest dat als je echt ‘iedereen’ kent je er niet zo mee te koop zou lopen. Vond het vaak zelfs een beetje een patser met al zijn netwerk contacten.

Tijdens ons gesprek kwamen er een aantal mensen ter sprake en die kende hij allemaal. Op een gegeven moment begon ik me toch wat te irriteren aan zijn ‘haantjes gedrag’. Toen er weer iemand de revue passeerde kende hij die ook natuurlijk. Ik zei nog “houd toch eens op man, met dat je iedereen maar kent!”. Hij liep naar zijn boekenkast, haalde er een foto uit waar hij samen met de betreffende persoon op stond.

Beter bewijs was er op dat moment niet. Toeval? Nee hoor, want in de weken na dit gesprek kwam ik er achter dat hij misschien niet iedereen kent, maar dan op zijn minst bijna iedereen.

1 Comments:

At 13:46, Blogger Bas van de Haterd said...

Tja, veel mensen kennen is heel belangrijk, ermee te koop lopen kan inderdaad vaak slecht overkomen. Ik had dat ook heel erg, maar probeer mezelf zoveel mogelijk in te houden op dat gebied. Ik weet dat het mensen voor het hoofd kan stoten.

Laatst kwam wel een collega naar me toe. Die zei ook: jij kent iedereen hè? Ken je dan ook...

Ik begin dan meteen met: nou, iedereen, niet overdrijven graag.

Gisteren hoorde ik van een andere bijzonder genetwerkte persoon zijn reactie als iemand tegen hem zegt: jij kent iedereen hè?

Het juiste antwoord is in dat geval: ja, ik houd wel van een borrel.

 

Post a Comment

<< Home