14.9.05

Business to business.

Ik kom net van een netwerklunch van Stichting Business to Business Heemstede, een actieve netwerkorganisatie voor de regio Haarlem.
Dit was mijn tweede keer en ik heb weer veel geleerd. Het betreft hier een lunch met tafels van 8 tot 10 personen, met voor iedereen een minuutje tijd voor een korte presentatie en 4 minuten voor vragen. Heel gestructureerd, goed eten, en een goede gespreksleider.

Wat ik geleerd heb vanmiddag?

Onder andere

-het is fijn om er voor de tweede keer te zijn, want dan ken je wat mensen en die kunnen je weer introduceren of je kan aanschuiven bij een gesprek en dat werkt drempelverlagend. Als zo'n netwerkborrel of lunch je niet meteen aanspreekt, geef het dan in ieder geval een tweede kans (en eigenlijk ook een derde).
-die elevator speech is makkelijker naarmate hij korter moet. Tenminste voor mij. Zolang je niet in één zin alles probeert te vertellen, maakt het feit dat het zo kort moet, dat je op een soort slogan of uitvergroting van je kwaliteiten uitkomt. Knal 'm erin met een leuke kreet en laat je door de vragen leiden om de rest van je verhaal te vertellen, dan weet je tenminste zeker dat je aansluit op een vraag, en niet maar in het wilde weg zit te kletsen. Wie heeft overigens bedacht dat presentaties altijd lang moeten zijn?
-personal branding is verschrikkelijk belangrijk. In de zin van er fris uitzien, maar wel zodat je je nog jezelf voelt. Ik zat vandaag perongeluk bijzonder lekker in mijn vel, en daardoor klopte mijn uitstraling met de dingen die ik zei en met de kaartjes die ik uitdeelde. De volgende keer roep ik dat lekkere gevoel op met goede muziek in de auto op weg ernaartoe.
-ik heb een nieuwe marketingtechniek uitgeprobeerd: monsters uitdelen. Voor een strategisch ict adviseur lijkt dat niet zo voor de hand te liggen; wat kan je dan weggeven? Nou, een gratis basis advies. Met de gedachte: 'spreekt het ze aan dan willen ze meer'. Dus een envelopje, met een brief met mijn aanbieding erin en een visitekaartje. Ik vind dat in dit soort enveloppen een bobbel moet zitten, zodat men nieuwsgierig wordt en hem in ieder geval open maakt, dus ik had zakjes tuinkerszaad erbij gestopt. (Lekker pittig, net als oomph). En als ze ermee aan de haal gaan en het door een ander laten implementeren? Dan hoop ik dat ze er veel plezier van hebben. Daar ga ik me niet druk om zitten maken.

Ik heb het goed gehad deze middag, had wat clicks en een goed buikgevoel over een aantal mensen. De vraag wat het oplevert houd ik me meestal niet zo mee bezig want ik geloof in geven. Het krijgen komt later wel. Iemand vroeg wel om extra kaartjes, want die had al ideeën voor nuttige contacten. En het levert dus een paar lessen op.

3 Comments:

At 14:00, Blogger Bas van de Haterd said...

Leuk stukje. Inderdaad, één van de belangrijkste zaken van netwerk bijeenkomsten zijn manieren om je te presenteren. Juist met korte pitches, of verplicht tegen elkaar praten.

Sampling is een goede methode, maar ik zou daar nooit al te ver mee gaan. Punt is dat je wel bij je core moet blijven. Leuk dat zaad... maar ik zou er meteen mijn twijfels bij hebben.

Wat ik zelf voor een consultant een goede manier van sampling vind, is b.v. bloggen. Een weblog waarop je gewoon adviezen geeft als het ware, je kennis ten toon spreid. Links naar belangrijke ontwikkelingen zet en vooral ook jouw interpretatie en toevoegingen hierop. Op een netwerkbijeenkomst zou je dan samples van je blog kunnen uitdelen zeg maar, b.v. met de URL of zo.

 
At 11:26, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

Hoi Bas,
Daar zit wat in wat je over sampling zegt, het is lastig om de grens te bewaken wat geef ik weg en wanneer zou het een opdracht moeten zijn. Ik vertrouw daarvoor op mijn ervaring en mijn buikgevoel maar het is wel iets om alert op te zijn.

Op het zaad kreeg ik wel leuke reacties, maar er zijn ongetwijfeld wat onuitgesproken gedachten die ik ook liever niet wil horen haha.

 
At 17:26, Anonymous Anonymous said...

ik had zakjes tuinkerszaad erbij gestopt.

Dat is nog eens een idee :)
Dit soort sessies heb ik zelf ook al een paar keer in mijn leven gevolgd! Heel erg goed en leerzaam om te doen!

Go! Go! Go!

 

Post a Comment

<< Home