8.11.05

Netwerken outsourcen

Zijn er al bedrijven die het outsourcen van netwerken als dienst aanbieden? En dan niet het personeel trainen maar echt zelf staff hebben die uit naam van bedrijven gaan netwerken?
"Heet dat niet gewoon vertegenwoordiger?" denk je dan misschien, maar ik was benieuwd of het al bestond en zo niet, dan ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat rasnetwerkers of talenten gerecruteerd gaan worden door zulke (op te richten) bedrijven- of dat bestaande bedrijven die zich met netwerken bezighouden dit als dienst gaan aanbieden en een poel "freelance netwerkers" en hired guns gaan aanleggen.
Gezien de prilheid van de trend, grotere erkenning van het fenomeen en het toenemend belang lijkt me dat geen onwaarschijnlijke groeimarkt.
Wie weet er meer?

4 Comments:

At 21:22, Blogger Marieke said...

Octavio Pitaluga heeft een tijdje geleden een soort gelijke vraag gesteld op Ecademy. Hij vraagt zich af of er plaats is voor een Chief Networking Officer, in de antwoorden vind je variaties terug van bijvoorbeeld Chief Relationship Manager.

 
At 14:06, Blogger Bas van de Haterd said...

Tja, een netwerker pur sang is natuurlijk al een free lance netwerker. Er zijn mensen die zich als manusje van alles in laten huren vanwege hun netwerk.

Ook de echte headhunters (voor top management posities zoals b.v. ingehuurd om Anders MOberg te recruiten, zijn dat op zich, maar dan puur op het zoeken naar werknemers.

Ik betwijfel of een Chief Networking Officer noodzakelijk is, in zoverre dat het volgens mij een onderdeel is van een andere functie. Namelijk die van algemeen directeur of die van Business Development Manager. Want een goede Business Development Manager (en dan doel ik dus niet op een techneut, maar een commercieel/creatief persoon) moet juist veel netwerken om zijn voelsprieten uit te hebben staan.

 
At 16:31, Anonymous Anonymous said...

Volgens mij is iedere MKB ondernemer voor een deel professioneel netwerker. Alleen maar netwerken werkt voor een enkeling. Er lopen wel linkers tussen die niets anders doen dan vraag en aanbod bij elkaar brengen. De actieve makelaar, headhunter etc is hier mee bezig. Ik zou nooit iemand willen inhuren die voor mij het netwerken volledig uit handen neemt, daarmee raak je de voeling met je markt kwijt. En nog wat, hoe kom je aan zo iemand, (via je netwerk?)

 
At 17:00, Anonymous Kim said...

Een mooie blog met een hoop informatie. Ik ga er zeker wat mee doen, bedankt.

 

Post a Comment

<< Home