9.1.06

Zelfkennis

U vraagt zich af: wat heeft netwerken met zelfkennis te maken? Nou, eenvoudig. Steeds vaker merk ik dat mensen zichzelf een netwerker vinden. Want netwerken is hot, en als je kan netwerken, tel je mee. Vaker merk ik dat deze mensen geen idee hebben wat netwerken nu eigenlijk inhoud. Mensen vinden zich een netwerker, terwijl ze een aantal basiskwaliteiten missen.

Netwerken is een kwestie van geven en krijgen, niet van geven en nemen. Enkele basis karakter eigenschappen van een netwerker zijn daarom in mijn optiek:

1) een netwerker is een gever
2) een netwerker heeft geld verdienen niet als top prioriteit
3) een netwerker is extravert
4) een netwerker is zelfkritisch
5) een netwerker kan zich heel goed in anderen verplaatsen

Heel veel mensen beschouwen netwerken als snel contact leggen, snel scoren, niet te lang bij één persoon blijven hangen, van persoon tot persoon hoppen, etc. Hoewel dit ook een definitie is van netwerken, beschouw ik zelf netwerken als het opbouwen van lange termijn relaties en het investeren in de persoon achter de naam te leren kennen.

Alle commentaar en aanvullingen zijn natuurlijk van harte welkom.

2 Comments:

At 14:42, Anonymous Anonymous said...

Ha Bas,

Je hebt een leuk stuk geschreven en reageer graag erop. In mijn ogen is het niet zo belangrijk wie of wat een netwerker precies is. In mijn ogen is het van belang of iemand door heeft hoe samenwerken 'werkt', dat is -denk ik- in deze netwerk economie een steeds belangrijker hulpmiddel voor ons aan het worden. Vroeger bepaalden anderen voor ons met wie je wel/niet moest samenwerken - nu zijn we daar veel vrijer in.

Daarom let ik vooral op wie ik kan 'vertrouwen', wie mijn optiek deelt. In jouw geval "begrijpen ze dat je nu moet zaaien, om later te kunnen oogsten?".
Maar het interesseert me heel wat minder of ze extrovert, geldzuchtig of empatisch zijn. Nee, gewoon: begrjipen ze waar ik het over heb. Maar misschien ben ik in jouw ogen ook geen echte netwerker ;-)

(alles is lief bedoeld)

PS: dit is mijn eerste post hier - ik ken niemand, weet dus ook niet of mijn posting aansluit bij de discussies hier, bij voorbaat mijn excuses

 
At 13:06, Blogger Bas van de Haterd said...

Beste Inne,

Ik zie dat ik hier nooit op gereageerd heb, en dat eigenlijk wel zou moeten doen.

Wat ik bedoelde met mijn stuk is eigenlijk hetzelfde als jij stelt. Je moet ze kunnen vertrouwen en mee samen kunnen werken. Op het moment dat iemand geldzuchtig is, is het in de basis voor mij al geen netwerker meer. Zo'n persoon denkt namelijk altijd primair aan zijn eigen portemonee, en dus niet aan wat hij/zij voor anderen kan doen. Dat wil niet zeggen dat ik geen zaken met die persoon doe, maar het is geen netwerker. Want een netwerker moet kunnen geven.

Snap je wat ik bedoel? Het zijn geen karaktertrekken omdat ik die aantrekkelijk vind, het zijn meer karaktertrekken die je nodig hebt om betrouwbaar te kunnen zijn als netwerker, denk ik.

 

Post a Comment

<< Home