29.12.05

Een interview met Geert Conard, auteur van "A Girlfriend In Every City"

Onlangs interviewde ik via de digitale snelweg proactief netwerker en auteur Geert Conard over zijn nieuwe boek, "A Girlfriend In Every City".



--
Wat heeft je doen besluiten een boek te schrijven over dit onderwerp?

Tijdens de voorbije anderhalf jaar heb ik een waanzinnige metamorfose meegemaakt. Tot Mei 2004 had ik een absolute bloedhekel aan business meetings omdat ik enkel de 'oude' soort van netwerken kende. Je weet wel, zo van die meetings waar iedereen in kleine groepjes staat te praten en waar je als buitenstaander echt niet tussen komt. Toen ontdekte ik via een paar uitnodigingen enkele 'moderne' netwerk-websites waaronder LinkedIn en Ecademy en ik was op slag verkocht.
Een jaar later was ik al één van de top netwerkers in België met omvangrijke netwerken op de meest interessante online clubs.
Mijn ervaringen schreef ik doorheen die periode neer in enkele weblogs op Ecademy en daarop kreeg ik steeds heel wat positieve en stimulerende commentaren. Dat deed me uiteindelijk besluiten om het volledige verhaal neer te schrijven in een boekje.

Kan je iets meer vertellen over de (prikkelende) titel?

Eén van de slogans die je wel eens tegenkomt op Ecademy (en tevens de titel van het eerstvolgend boek van voorzitter Thomas Power) is 'A Friend in Every City'.
Vanaf mijn eerste weken op Ecademy had ik nogal wat vrouwelijke belangstelling voor mijn profiel en in die periode was ik ook nog single ... dus maakte ik ervan 'A Girlfriend in Every City'.
Het laatste hoofdstuk van het boek gaat dan ook over de zoektocht naar de oorzaak waarom mijn profiel zo interessant was voor de dames ...

Heb je door het schrijven van het boek nieuwe inzichten gekregen over netwerken die je daarvoor nog niet had?


Absoluut. Eén van de hoofdstukken handelt over de verschillende soorten netwerkevents. Als research hiervoor heb ik heel wat events en meetings bezocht in België, Nederland en Engeland. Ik heb enorm veel bijgeleerd en heb heel wat leuke dingen kunnen doen. Vandaag zit ik in de bestuursraden van een drietal netwerkclubs en bezoek ik regelmatig de events van meerdere clubs. Ik heb tijdens mijn bezoeken aan die vele clubs gemerkt dat het verschil tussen de 'old-school' en 'new-school' clubs niet zozeer zit in de leiding en de organisatie, dan wel in de attitude van de leden. M.a.w. er hoeft niet noodzakelijk een gastspreker of tafelevent op het programma te staan om open te staan voor nieuwe leden en nieuwe contacten !

Kan je een aantal kernpunten noemen van het boek, waar draait het volgens jou om?


Het boek is mijn persoonlijk verhaal. Het beschrijft mijn ervaringen en gevoelens doorheen mijn eerste anderhalf jaar als netwerker.
De rode draad doorheen het boek zijn de drie momenten waarop ik mijn blogs schreef : Na de eerste twee maanden, tijdens de eindejaarsperiode en na exact 12 maanden. Daartussen vind je dan telkens een aantal korte hoofdstukken waarin ik dieper in ga op bepaalde aspecten van mijn ervaring.

Kan je het verschil benoemen tussen 'netwerken' en 'proactief netwerken'?

Netwerken is het bewust of onbewust bijhouden van je contacten en proberen deze in stand te houden. Proactief netwerken is zelf de nodige stappen zetten om een netwerk op te bouwen en de connecties te verstevigen om er later ook kunnen op terug te vallen. Ik heb trouwens heel wat interessante definities gevonden van netwerken. Deze komt van www.proactivenetworker.com en wil ik je zeker meegeven :

"Pro-active networking is the systematic, planned and prepared process of managing your existing connections and establishing relationships with new people so that all parties can tap into their network to reach personal and professional objectives."

Mijn eigen definitie zegt eerder 'wat' een netwerk is, maar vooral ook wat het vooral 'niet' is :

Bekijk nooit je netwerk als potentiele klanten. Bekijk je netwerk als een groep mensen die, mits je reputatie goed genoeg is en ze je genoeg gaan vertrouwen, ook andere mensen naar jou zullen doorsturen.

Wat is voor jou het leukste aan proactief netwerken?


Voor mij is echt een totaal nieuwe wereld opengegaan. Het allerleukste vind ik zeker en vast de contacten met zakenmensen wereldwijd die ik anders op geen enkele manier ooit zou zijn tegengekomen. Ken je het boek "Never eat alone" ? Ook die titel is meer dan de waarheid. Wanneer ik vroeger als toerist naar Londen ging vond ik steeds dat je er nergens goed kon eten. Vandaag reis ik 4 tot 5 keer per jaar naar Londen enkel en alleen om er te netwerken. Ik eet dus ook nooit meer alleen en mijn contacten nemen me steeds mee naar hun favoriete eetplekjes !
Als laatste moet ik zeker toegeven dat door het netwerken ik heel wat nieuwe dingen over mezelf heb ontdekt waar ik dan ook heel bewust nieuwe stappen door heb gezet in mijn leven. Het schrijven van boeken en spreken voor publiek zijn vb. enkele zaken die voor mij nieuw zijn.

Wie zouden volgens jou je boek moeten lezen?

Het boek is opgevat als een leidraad voor iemand die interesse heeft in netwerken en er meer over wil weten. Het laat zien wat er mogelijk is wanneer je voldoende tijd en moeite wil investeren. Maar ook voor ervaren netwerkers kan het een leuk stukje lectuur zijn dat zeker veel herkenbare situaties zal beschrijven. Het is geen academisch opgevat naslagwerk, maar een vlot leesbaar boek met mijn persoonlijk verhaal.

1 Comments:

At 10:57, Blogger Marieke said...

He Annedien, wat leuk dat je Geert hebt geinterviewd! Wist je dat ik ook nog in zijn boek sta genoemd? Pagina 67. :-)
Het gaat er om dat ik een grote klant van ons aan Geert heb 'gegeven'. Dat heeft ons bedrijf opgeleverd om verder te kunnen groeien en zijn bedrijf ook. "Geven om te groeien."

 

Post a Comment

<< Home