20.6.06

Interview: Simone Kuiter


Ik interviewde Simone Kuiter, kandidaat lijsttrekker voor D66, over de rol van netwerken in haar huidige bestaan. Haar ambitie om mensen te inspireren en als promotor van liefde en wereldvrede de politiek in te gaan maakte me nieuwsgierig...

Je bent actief in de politiek. Netwerk je bewust of gaat dit min of meer vanzelf? Merk je verschillen met het bedrijfsleven?

Netwerken betekent voor mij op een dieper niveau contact aangaan met mensen. Dat wil zeggen: met vriend, vijand en onbekenden, ongeacht omgeving. Dat is mijn hobby geworden en zo ongeveer het enige wat me werkelijk kan boeien. Door bewust het contact aan te gaan met de ander merk ik dat ik dichterbij mezelf kom te staan en de ander inspireer om ook de weg naar binnen af te gaan leggen. Daar binnen is de liefde te vinden, het ervaren van God oftewel 'het eeuwige leven', zoals ik dat noem.

Je hebt een zeer ambitieuze doelstelling, met een spirituele drijfveer. Merk je dat dit effect heeft op de manier waarop je netwerk zich vormt?

Door te zijn wie ik ben, mijn verlangen na te jagen en contact te maken met mensen, trek ik gelijkgestemden aan. Dat gaat min of meer vanzelf. Ik voel me ontzettend gedragen door alle hulp ik momenteel ontvang. Kennelijk belichaam ik iets wat anderen in zichzelf herkennen. Ik heb een tijd gekend waarin mensen afhaakten, waarin ik veel weerstand opriep. Als dat weer gebeurt dan weet ik inmiddels uit ervaring dat ik mij probeer te conformeren naar wat anderen vinden dat “normaal” zou moeten zijn. Ik ben op die momenten niet eerlijk naar mezelf en krijg dat teruggespiegeld via mijn omgeving en dierbaren. Nu, een aantal jaren verder, overkomt me dat niet zo vaak meer, omdat ik heel goed mezelf durf te zijn en me niet zoveel meer aantrek van wat anderen van me vinden. Ik heb minder behoefte aan goedkeuring. Maar zodra ik weer een nieuw terrein ga verkennen, zoals nu met de politiek, steekt dit weer de kop op. Dan moet ik weer even door een woelige en verwarrende periode met mezelf. Om er nog overtuigender uit te komen en te weten wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik wil.

Wat heb je in het afgelopen jaar geleerd over netwerken?

Ik heb geleerd dat alle mensen in essentie hetzelfde zijn en dezelfde gevoelens en emoties ervaren, maar er alleen voor kiezen om er anders mee om te gaan.

Wat zou je nog willen leren, als het op netwerken aankomt?

Mezelf nog meer geven aan de ander en nog meer gefocust te zijn op de ander, werkelijk kunnen luisteren, zonder daarbij te denken aan mezelf. Dan voel ik me één met alles wat leeft en ervaar ik gelukzaligheid.

--
Wie meer wil weten over Simone kijkt op haar weblog of op de site van FLAG: For Love and Grow.