30.10.07

Netwerker van het jaar? Zijn ze nu helemaal gek geworden?

Afgelopen paar maanden ben ik herhaaldelijk geconfronteerd met de verkiezing van de Netwerker van het jaar. Bij voetballer van het jaar kan ik me nog iets voorstellen(die word gekozen door anderen) , maar netwerker van het jaar?

Gauw maar eens kijken dus op die site, Netwerker van het jaar Ik zie wat bekenden, ook in de jury, een paar usual suspects, mooi!

Netwerker van het jaar is kennelijk bedoeld om het fenomeen netwerken wat meer onder de aandacht te brengen. Een prima zaak, daar help ik graag aan mee, ik geef niet voor niets veel lezingen over die materie. En voel de energie en opluchting in de zaal als ik laat zien dat netwerken, leuk, makkelijk en nóódzakelijk is. In deze tijden van grote verandering, is het netwerk-model te verkiezen boven het hïerarchisch model. Lees het boek "The starfish and the spider" er nog maar eens op na.

Ik meld me wat onbezonnen aan, ben graag ambassadeur van het netwerken, en heb in gedachten al klaar wat mijn speech zal zijn als ik ga winnen. Ik zou willen vertellen over een betere wereld, en over de kracht van sámen. Over collectieve intelligentie, en vooral wat er gebeurt als je een beroep doet op het sociaal kapitaal en informatiekapitaal van je netwerk. Way beyond monetair kapitaal (geld) dat kunstmatig schaars is. Veel leuker, makkelijker en mooier. (overigens verschijnt er over deze verschillende vormen van kapitaal in relatie tot netwerken een artikel in NRC Next met Sanne Roemen en ondergetekende over dit onderwerp over enige weken).

Ik meld me dus aan. Er wordt een cv gevraagd. Hmm wat moet daar nu op, heb al jaren geen cv,
doe domweg te veel dingen en wil niet kiezen. Ik besluit ondeugend te zijn en tik op de plek waar cv's horen domweg google in. Met iets van 40.000 hits zal er vast wel iets tussenstaan waar die lui iets mee kunnen, en zo niet, pech gehad.

En dan komt het, ik krijg een mail van de organisatie dat ik in de finale zit, of ik een filmpje met ze wil opnemen. Oh? Dat is wonderlijk, Google is genoeg om in de finale te komen? Ik verdiep me wat verder en ontdek een paar zaken waar ik helemaal niet blij van wordt. Om uiteindelijk te winnen , vraagt de organisatie een paar zaken van de finalisten die LIJNRECHT staan op alles waar ik voor sta.

Mijn bezwaar:

  • Om te kunnen winnen, moet je veel mensen werven, en een beroep doen op je netwerk. Het punt is alleen dat voor twee van de drie doelen die je kunt kiezen (waaronder de Flying Doctors) je geld moet inzamelen. Een beroep doen op monetair kapitaal van je netwerk, terwijl de kracht van je netwerk ligt in sociaal kapitaal. Als alle mensen in mijn netwerk de Flying Doctors gaan helpen met hun talent, kennis en contacten, dan is dat vele, vele malen meer waard dan geld. Door om geld te vragen, ontneem ik de mensen uit mijn netwerk de kans om hun talent te laten zien en te onplooien. En dat is nu juist het mooie aan netwerken.
  • Je kunt ook winnen door je netwerk in de zee te laten springen voor het WNF om aandacht te vestigen op klimaatproblematiek. Nou, mijn netwerk heeft het WNF heel wat meer te bieden dan zwemvolk. Ik ken een hoop briljante, betrokken denkers die een hoop weten over bijvoorbeeld communicatie en educatie, maar om netwerker van het jaar te worden telt dat niet. Kwantiteit boven kwaliteit. Jammer!

Na het lezen van deze voorwaarden heb ik de organisatie gelijk gebeld om me af te melden. Tot mijn verbazing werd er geen enkele vraag gesteld, en was er geen ruimte voor een dialoog. Hetgeen mij toch het gevoel gaf dat de organisie niet zo betrokken is bij de wereld (en die van het netwerken) als de meeste mensen die hier op dit blog hun kennis en inzichten over die materie delen.

Al een paar keer heb ik finalisten gesproken die meedoen. De motieven van hen zijn voornamelijk aandacht voor hun positie als netwerker, en aandacht voor netwerken als fenomeen. Ik denk dat ze eerder die aandacht krijgen als ze er, net als ik, niet meer aan meedoen, en aan de mensen die ze hebben bestookt met verzoeken om vooral op hún te stemmen een tweede mail sturen met de motivatie waarom het spreekwoord "Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald" uitstekende manier is om te laten zien dat je per ongeluk de verkeerde afslag hebt genomen.

19 Comments:

At 12:05, Anonymous Anonymous said...

martijn

dank voor je openheid en eerlijkheid hierover, het heeft mij mijn ogen verder geopend en ik ga er actie op ondernemen.

de eerste stap voor mij is de integritiet met mezelf herstellen, onderkennen dat ik inderdaad halverwege een andere afslag heb genomen en dat dat niet de route is die goed is voor mij en die ik wil volgen, en als die herstelt is laat ik dat de anderen om me heen ook weten, dat is dan mijn volgende stap.

Je hoort daar nog zeker meer over...wordt vervolgd..op mijn manier..

dank voor het feit dat je in mijn netwerk bent...

ingeborg van meggelen

 
At 12:08, Blogger Abdur-Rahman Advany said...

Netwerken lijkt voor ieder wat anders te zijn, hoewel ik pas echt overtuigd was toen ik jou verhaal had gehoord. Maar wel goed dat je je vroegtijdig realiseerde dat het niet klopt en bent gekapt, dat is soms nog erg lastig.

 
At 13:11, Blogger Annedien Hoen said...

Wat sommigen misschien zullen denken is: "Maar het geld gaat toch naar het goede doel?". Op zich is dat ook zo natuurlijk, en dat is nog altijd te verkiezen boven geen geld voor die goede doelen. Anderzijds maakt de wedstrijd een veredelde verkoper van je en wordt het een doodordinair, op de afrekencultuur gebaseerd concept. Het maakt dan niet zo veel uit of je met stofzuigers langs de huizen gestuurd wordt of met goede doelen.

Er wordt gesteld dat je je netwerk belangeloos ter beschikking stelt. Dit is natuurlijk niet waar, omdat je belang is de wedstrijd en titel "Netwerker van het Jaar" te winnen. Daarnaast lift het concept "Netwerker van het Jaar" (en alle daaraan verbonden initiatieven) mee op alle communicatie die de challenger de deur uit doet. Slim.

Maar goed. Als ik op de site van de 'cause' van Ingeborg van Meggelen kijk (http://sponsor.wnf.nl)zie ik bijvoorbeeld staan:
"Op de dag zelf ontvang je een uniek 'plonspakket' bestaande uit een tshirt, dolfijnenzwemband en een vissensleutelhanger!"
Als dank voor je deelname aan het behoud van de zee krijg je (waarschijnlijk in Azië geproduceerde) rommel, die het milieu alleen nog maar meer belast, betaald uit donaties van mensen die graag dieren willen redden in plaats van bijdragen aan vervuilende industrie. Je leert die kinderen dan dat je een beloning moet krijgen om iets goeds te doen voor je planeet. Zo leer je ze toch geen ecologie- en langetermijndenken? Geef ze dan een bamboeplant!

Zo is het eigenlijk ook met netwerken zonder aan je eigen gewin te denken; in eerste instantie geen plastic zwemband, maar op langere termijn wel iets dat iederéén ten goede komt.

Ingeborg; er is moed voor nodig wat je nu doet. Respect en kudo's!

 
At 14:47, Blogger Miriam Notten said...

Martijn,

geweldig dat je over de verkiezing netwerker van het jaar een stuk hebt geschreven. Met verbazing had ik al menig bericht gelezen over het 'worden' van netwerker van het jaar. Maar ja het mooie van netwerken is nu eenmaal dat het vooral ook werkt als je er niet bij bent (autonoom effect) en vooral ook als het meer om geven dan om nemen gaat. Netwerken en netwerkrelaties werken alleen als je de mens centraal zet en niet de zaak (of het doel of het rendement of .....). In dat laatste geval heet het gewoon 'sales'. Vertrouwen moet je verdienen en je hebt pas toegang tot het sociaal kapitaal van anderen als die ander het je gunt.

Dus dankjewel dat je de moeite hebt genomen om dit positief kritische stuk te schrijven!

Miriam

 
At 14:50, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

Volgens mij hebben ze de verkeerde naam gekozen. Gaat het om fondsenwerver van het jaar.
Vreemd vind ik het dat er op de finaledag nog gedebatteerd moet worden. Een jury van twee personen vind ik ook wonderlijk, bij mijn beste weten werken jurys het beste wanneer er een oneven aantal mensen in zitting neemt.
Nou ja, alles bij elkaar opgeteld ben ik er aardig in geslaagd deze bombarie te negeren, maar word ik weer wakker nav deze blogpost. Waarvoor dank.
Ingeborg: heel erg goed en dapper dat je hier actie op onderneemt.

 
At 17:20, Blogger Remco Kouwenhoven said...

Martijn, mooi geschreven stuk.

Netwerken, ik kan niet veel met die term. Volgens mij is elke groep mensen, hoe dan ook met elkaar verbonden, een netwerk. Gezin, familie, vereniging, werk, noem maar op. Als je netwerken zo beschouwt is het een zelfstandignaamwoord. Maar als werkwoord? Iemand die netwerkt? Is dat iemand die bijdraagt aan de waarde van het netwerk? Of iemand die zijn/haar netwerk inschakelt voor zijn/haar eigen doelen (hoe nobel ook)? Het komt op mij over dat de netwerker van het jaar voornamelijk op die laatste soort netwerker doelt.

Zelf ontleen ik veel meer voldoening als ik er toe bijdraag dat mensen elkaar ontmoeten, contacten leggen die zij anders wellicht niet gelegd zouden hebben. Neue Kombinationen (om met Schumpeter te spreken).

Netwerker van het jaar... ik zie het al voor me, je komt een bijeenkomst binnen en iemand roept "ah, daar heb je de netwerker van het jaar', ik moet er niet aan denken.

 
At 17:21, Blogger Remco Kouwenhoven said...

hmm... via mn google account ingelogd levert dat een bericht op met als naam Nederkaart. Dat moest natuurlijk gewoon Remco Kouwenhoven zijn. Bij deze.

 
At 11:18, Blogger Erno Hannink said...

Met name de berichtjes van Ingeborg maakten me behoorlijk immuun voor de competitie netwerker van het jaar.
Als je mensen zo moet bestoken met de vraag om je te helpen netwerker van het jaar te worden zit er volgens mij iets mis.
Net zoiets als wie kan de meeste visitekaartjes op een avond verzamelen. Welke waarde dit dan heeft??
De koppeling met het goede doel begrijp ik ook niet.
Tot nu toe heb ik het gewoon genegeerd. Maar ik merk nu dat het soms beter is om te reageren dan te negeren. Goed!

 
At 15:48, Anonymous Anonymous said...

en dit is dan de mail geworden die ik gestuurd heb naar de mensen die ik mailde over mijn netwerker van het jaar deelname:

Beste netwerkers om mij heen…

Na rijp beraad met mezelf ben ik tot de volgende conclusie gekomen over de netwerker vh jaar challenge:

Ik stop met mijn deelname hieraan.
Voordat ik hieraan begon was ik o.a. iemand die netwerkt vanuit het principe: ik geef graag zonder iets terug te vragen. Terugkijkend daarop zie ik, dat ik dan zelf vaak met lege handen bleef staan.

Door deze challenge ben ik in een modus gekomen van: ik vraag mensen (zonder iets terug te geven).

Dit laatste is volledig in strijd met mijn eigen integriteit:

met mensen, in contact met en van hart tot hart, kijken of je wat voor elkaar kunt betekenen en waarde aan elkaar kunt toevoegen.

Van daaruit kan ik dan onvoorwaardelijk geven. Dit gaat dus over talenten benutten en passie laten zien. Zoals ik in het you tube filmpje laat zien.

Hiervan uit bezien, moet ik dus constateren dat ik niet meer mee kan en wil doen aan de challenge, want het is niet meer congruent aan mijn eigen waarden en invulling van netwerken. Ik ben van mijn eigen pad afgeweken, heb er veel van geleerd, en ga nu weer mijn eigen weg verder bewandelen.
Of ook anders gezegd: ik was stemmen aan het binnenhalen en niet in contact met mensen aan het zijn, en dat voelt niet goed.

Ik ga wel zondag 4 november naar Zandvoort om de activiteit van het WNF te ondersteunen, maar dan uit vrije wil. Ik heb het WNF hiervan ook al op de hoogte gesteld.

De leuke pakketten van Kneipp, die ik hiervoor gekregen had, ga ik daar o.a. uitdelen.

Het liefst zou ik iedereen, die ik de afgelopen weken verzocht heb om o.a. op mij te stemmen, persoonlijk dit bericht sturen. Dat gaat me niet voor 100 % lukken, hoe ik dat ook zou proberen.

Ik hoop daarom, dat als je dit leest en denkt: " ja, dat klopt, dat was irritant dat ze me wel 3, of 4 of misschien wel 5 mails hierover stuurde", dat je mijn excuses hiervoor wilt aannemen. Op deze manier wil ik niet in 'de markt' bekend staan en in contact zijn met mensen om mij heen, daarvoor zijn jullie te belangrijk.

Dank voor jullie begrip, tot snel,

ingeborg van meggelen

als aantekening kan ik er nu bij zetten, dat ik veel hartverwarmende mails en telefoontje krijg van mensen die blij zijn dat ik deze conclusie trek en de intergiteit herstel, en sommige vonden het ook goed dat ik vroeg, dat konden ze ook wel waarderen en accepteren.

zoveel mensen, zoveel kanten..en de discussie is weer open en das goed.

 
At 17:53, Anonymous Anonymous said...

Allen,

Jullie hebben het gemerkt, er zijn wat ontwikkelingen rondom de 'Netwerker van het jaar Challenge' 2007. Ik wil graag het volgende met jullie delen.

Ik trek mij terug uit de "Netwerker van het Jaar Challenge 2007". Dit voelt niet meer goed en begint steeds meer te vreten aan de principes die ik belangrijk vindt als het gaat om netwerken. Natuurlijk zou ik het hartstikke leuk vinden om een keer een leuke award binnen te halen. Net als een muzikant wordt je dan gewaardeerd voor het werk wat je doet. Die award neem ik dan graag aan en mocht er een geldbedrag mee gemoeid zijn, dan stort ik dat rechtstreeks op de rekening van WarChild. Maar weet je wat ik het leukste vind? Het goede gevoel zit namelijk al lang in mijn hart. Daarom voel ik mij nu al Netwerker van het Jaar.

Netwerken is voor mij het in contact brengen van mensen met elkaar en op die manier bijdragen aan het ontstaan van nieuwe verbindingen en mooie ontwikkelingen. Ik doe dit al een aantal jaren binnen Pentascope als verantwoordelijke voor het PartnerWeb. Commerciële en niet commerciële vragen probeer ik door de inzet van het netwerk te beantwoorden. Voor een organisatie als Pentascope zit de echte drive in het in beweging krijgen van het Netwerk om een doel te bereiken. Werken aan Schitterende Organisaties, mensen in hun kracht zetten en met een glimlach door het leven zien gaan. Natuurlijk moeten we ook geld verdienen om Schitterend Organiseren in de markt te kunnen zetten, maar dat is een natuurlijk gevolg van bovenstaande. Netwerken gaat wat mij betreft over mensen, creëren van kansen, creëren van waarde, geven en krijgen. Als PartnerWeb doen wij dit ook. Wij bieden alle Partners een platform om zichzelf en anderen tot grotere hoogten te drijven. Wat voelt het goed om dan de resultaten te zien. De waarde die ik op deze manier creëer binnen het netwerk is niet te vertalen in geld, het zit'm vooral in het goede gevoel wat ik heb als ik 's avonds thuiskom.

Met dit in het achterhoofd ben ik de uitdaging aangegaan om netwerker van het jaar 2007 te worden.

In het begin heb ik getwijfeld over deelname maar uiteindelijk kon ik er de lol van inzien en kon ik mij ook in het initiatief, om voor een goed doel je netwerk in te zetten, vinden. Ik onderschrijf de gang van zaken rondom de inschrijving zoals Martijn Aslander die beschrijft op http://netwerken.blogspot.com/ Het was wel erg makkelijk om in de finale te komen. Maar ach, verblind door het mogelijke succes heb ik daar op dat moment niet veel aandacht aan besteed. Ook niet toen ik daar door bekenden op gewezen werd.
Nu stel ik dan ook de vraag hoe de selectieprocedure heeft plaatsgevonden? Is er wel geselecteerd of heeft iedere aanmelding automatisch een plek in de finale gekregen? Inmiddels zijn er nog maar drie kandidaten over, waarvan ik er zelf één ben. De basis is naar mijn mening wel erg dun geworden dus ik vraag me nu echt af wat de waarde van de ‘Netwerker van het Jaar 2007’ titel is.

In deze tijd word je om je heen belaagd met goede doelen en de vraag om aandacht. Je kan tegenwoordig geen winkelstraat heelhuids doorkomen omdat je minimaal 4 (bij een niet al te lange straat) mensen met inschrijfformulieren aan je been hebt hangen. De bond tegen bont, het rode kruis, Amnesty etc. Met een ontwijkende beweging probeer ik de winkelstraat te verlaten om heelhuids thuis te komen.

Als ik door een bekende benaderd wordt, zonder pressie, om na te denken over het steunen van een goed doel, ben ik waarschijnlijk de eerste die tot actie overgaat.

Het wordt natuurlijk dubieus op het moment dat je diegene daarmee een dienst bewijst door, in dit geval, kaarten af te nemen voor een voorstelling. Binnen deze context was het één van de onderdelen van de Challenge die invloed had op het eindoordeel van de jury. Het is nooit mijn bedoeling geweest om wie dan ook op deze manier onder druk te zetten. Mocht dat zo zijn overgekomen, excuus. Ik ben wellicht naïef geweest in mijn enthousiasme om het goede doel te steunen.

Met vriendelijke groet,

Rein de Vries
Pentascope PartnerWeb

 
At 00:59, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

Kudos voor Rein!!! en Whuffies. En voor Ingeborg ook dus. Ik zie nog steeds geen mensen van de organisatie hier reageren trouwens. Waar blijven ze?

 
At 23:52, Blogger martijnaslander said...

Geen idee, op hun site een andere werkelijkheid dan de discussie alhier.. een paar citaten:

"De finale strijd wordt gevoerd tussen John en Rob. Zij hebben dankzij hun netwerkcontacten én jullie stemmen de beste resultaten weten te behalen"

Twee van de vier finalisten haken af, hoe verhoudt zich dat tot het bovenstaande citaat?"

"De echte winnaars realiseren dit met behoud (en groei!) van hun persoonlijke contacten. Netwerken is natuurlijk niet al je relaties tot vervelens toe spammen!"

oh? en verder:

"Dit kan best confronterend zijn als het resultaat tegenvalt! Je moet dus goed weten waar je aan begint"


Op mij komt het over als verhuld bashen van de mensen die om goede redenen zijn afgehaakt. Jammer dat (net als toen ik heeeeel kort contact met ze had) er geen oprechte interesse lijkt te bestaan voor onze argumenten.

 
At 18:53, Blogger Abdur-Rahman Advany said...

Grappig, deze blogpost staat in de top 3 links als je zoekt op "netwerker van het jaar" :)

 
At 10:50, Blogger paul ricken said...

Dag lieve mensen,

Netwerken is misschien wel een verkeerd woord. Daarom valt iedereen eroverheen met een eigen mening. Er zit namelijk het woord werken in en dat veronderstelt dat je voor een inspanning iets terug krijgt. Netwerken zou daar niks mee te maken moeten hebben.

Als je van mensen houdt en van jezelf, ontmoet je graag mensen en deel je met liefde jouw dromen en waar je mee bezig bent. Niet door er voortdurend over te vertellen maar door het te tonen. En vooral door te luisteren en te geven wat je zelf nodig hebt. Zonder erom te vragen, het komt vanzelf.

Makkelijk toch.
Daar hoort overigens geen titel bij. Als je van je zelf houdt en de ander is iedereen op zijn eigen manier verbinder van het jaar.

Paul Ricken

 
At 01:11, Blogger Neo (geen Edgar meer) said...

aan allen hierboven; jullie zijn kanjers! hulde aan jullie eerlijkheid!

aan de organisatie van de 'netwerker van het jaar' verkiezing; jammer dat jullie een fantastische opportunity hebben laten liggen om jullie motivatie voor juist deze opzet uit de doeken te doen. of misschien nog beter, te laten blijken dat je er iets van hebt opgestoken. jammer ook dat jullie de namen van een aantal superconnectors hebt moeten misbruiken om er anderen geïnteresseerd te krijgen!

aan de 'winnaars'; gefeliciteerd. al zegt het nu niet zoveel de winnaar te zijn ;) !

aan de sponsoren; doen jullie volgende keer weer mee?

 
At 12:26, Blogger woepwoep said...

goed zo Martijn !
en Rein,
ik heb op je gestemd,
en ik stem nog steeds op je !
hartelijke groeten Ronald

 
At 19:38, Anonymous Anonymous said...

Hier de video van de uitreiking


http://www.onlinemarketeer.tv/onlinemarketing/2007/12/11/video-verkiezing-netwerker-van-het-jaar-en-exclusief-interview-met-jan-des-bouvrie/

 
At 22:20, Anonymous Anonymous said...

Ik ben erg geschrokken van het lezen van deze stukken want blijkbaar is er niet veel veranderd sinds vorig jaar. Ik beschik over bepaalde informatie waaruit ik weet dat dat de 'organisatie' of de persoon achter de 'organisatie' dit puur doet voor eigen belang en om zichzelf in het voetlicht te zetten. Ze 'ronselt' potentiele netwerkers met een goede doelen praatje en mensen trappen erin. Waarom? een combinatie van ego en filantropische instelling???
Wordt het geen tijd dat iemand deze verkiezing stopt? Of gewoon ervoor zorgen dat niemand zich aanmeldt? De 'aanmeldprocedure' wordt ook nu beter begrepen na het lezen van deze reacties. Blijkbaar ronselt ze zelf iemand waarvan ze denkt, dat is een goede winnaar waar de organisate mee voor de dag kan komen. Deze persoon krijgt alle essentiele informatie en ruim de tijd om alles zo te regelen dat het hem of haar gunstig uitkomt. Daaromheen 'vraagt' ze anderen die als 'spek en bonen' mee doen (maar dat uiteraard niet weten) die steeds verstokt blijven van enige informatie waardoor ze voortdurend achterlopen op de gedoodverfde winnaar. De gedoodverfde winnaar is weer iemand waar de organisator veel profijt kan trekken vanuit het netwerk van diegene dus dan is de cirkel compleet!
Het vervelende is dat wanneer de 'verliezers' er achter gekomen wat voor smerige spelletjes er gespeeld worden, het te laat is, dus laat deze blogspot en de reacties een eye opener zijn voor alle toekomstige mededingers!!!

 
At 21:39, Anonymous Anonymous said...

ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

 

Post a Comment

<< Home