30.9.05

Netwerk als bedrijfsstructuur?

Ik sprak gisteren de eigenaresse van een uitzendbureau voor Senioren. Zij heeft, na een afslanking, nu een 'lean and mean' bedrijfsstructuur gevonden in de vorm van een soort netwerk organisatie.
Ze koopt ALLES in. Bedrijfsruimte inclusief alle services (computer, netwerk, internet, telefoniste etc etc), heeft de hele backoffice uitbesteed. Gesprekken met kandidaten voert zij in een horecagelegenheid bij de kandidaat in de buurt. Voor gesprekken met klanten gaat zij meestal bij hen langs en soms komen ze op haar kantoor.
Zo houdt ze dus eigenlijk een eenmanszaak over, de enigen die ze echt in dienst heeft zijn de uitzendkrachten die langer dan 1,5 jaar bij haar bemiddeld zijn. Omdat dat wettelijk verplicht is.

Kennen jullie nog meer voorbeelden van bedrijven die zo werken? Weet iemand of er ook bedrijven zijn die het nog een stapje verder voeren, bijvoorbeeld door niet alles letterlijk in te kopen, maar ook op basis van barterdeals werken?
Kennen jullie andere vormen van netwerk-samenwerking?

5 Comments:

At 12:14, Anonymous Anonymous said...

haha!

ik doe niet anders, ik werk al jaren met en in een enorm netwerk aan mensen. Voor mij "voelt"het alsof het een enorm bedrijf is, waar alles mag en alles kan, ondanks het feit dat ik technisch gezien in mijn eentje opereer.

Moet je nagaan wat er gebeurt als je zoals ik ook nog eens "niet te huur" bent. Ik heb gelijk ook maar het opdrachtgever-opdrachtnemerparadigma overboord gegooit, overigens naar alle tevredenheid.

 
At 16:53, Anonymous Anonymous said...

Ik denk dat er in de internetdienstverlening heel wat van dit soort netwerken zijn.

Zelf doen wij het ook;
- Reclame communicatiebureau voor ontwerpen
- Technische partner voor programmeren specifieke onderdelen
- Secretariaatsservice
- Loonadministratie

Onze functie? Projectbegeleiding, technieken in combinatie met marketingontwikkelingen in de gaten houden.

Ik zie juist veel voordelen in een netwerkeconomie waarbij ieder zijn specialisme ontplooit. Helaas kun je hier niet altijd bij de klant mee aankomen. Laatst nog een offerteronde verloren waarbij het argument was "de eenheid van grafisch design, marketing en techniek bij de andere partij binnen één organisatie". ;)

 
At 22:34, Blogger Bas van de Haterd said...

Er zijn er zoveel. Belangrijke is o.a. de netwerk verkoop organisaties. Bijzonder irritant vind ik die altijd. Lopen overal te recruteren met geweldige beloftes waar je toch altijd sterk je twijfels bij moet hebben.

 
At 02:00, Anonymous Anonymous said...

"netwerk verkoop organisaties"
Bedoel je MLM verhalen, want daar mag je zeker kritisch op zijn. Je hebt echter ook bedrijven waar je de verkoop kunt outsourcen, dat is weer een ander verhaal.

 
At 11:27, Blogger Neo (geen Edgar meer) said...

Hey Bas,

Ben het eens met Welleke. Je hebt netwerken en je hebt MLM. Een wereld van verschil. Qua look en feel. Maar idd niets zo irritant als een MLM-er die operereert als of hij een heel netwerk verkoopt ;).

Terwijl als je naar Nieuwe Garde kijkt..... een mooi netwerk waar je lekker creatief kunt zijn, (mede-)creatieven kunt ontmoeten, etc.

 

Post a Comment

<< Home