20.9.05

Netwerken voor de lol

De titel is evenzo cynisch als serieus bedoeld. Om me heen zie ik een hoop mensen netwerken zonder dat ze er echt lol aan schijnen te beleven. Er zijn in mijn ogen allerlei soorten netwerkers (en natuurlijk ook netwerksters). Grofweg zie ik drie soorten van netwerk gedrag om me heen.

Uiteraard zijn daar de netwerkers die netwerken om het netwerken. Zoveel mogelijke visitekaartjes verzamelen als maar mogelijk is. Veel vluchtige contacten zonder dat er een relatie ontstaat. Het hebben van veel ‘contacten’ lijkt vaak de boventoon te voeren. Deze mensen kennen iedereen en iedereen kent hen. Ongetwijfeld belangrijk als je aan je eigen naambekendheid werkt of je eigen PR een boost wilt geven maar echte waardevolle relaties worden er niet opgebouwd.

En dan heb je de netwerkers die op borrels en bijeenkomsten slechts op zoek zijn naar business. Leggen veel contacten alleen met het doel om business te genereren. Heeft een contact geen business dan snel op naar de volgende. Natuurlijk is het belangrijk om voldoende business te genereren maar ook hier worden wederom geen waardevolle relaties opgebouwd.

Als laatste zie je zo nu en dan mensen die netwerken omdat ze het gewoon leuk vinden. Zij netwerkten waarschijnlijk al lang voordat netwerken een hype werd. Ze zijn niet op zoek naar veel contacten en niet op zoek naar directe business maar scheppen er gewoon lol in om verschillende mensen te ontmoeten. Vele lange waardevolle relaties worden zo opgebouwd.

Ik realiseer me terdege dat bovenstaande hokjes natuurlijk wel erg kort door de bocht zijn maar meen toch dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit. Is netwerken niet een beetje een ‘over het paard getilde’ hype geworden. Wat is nu eigenlijk het nut en het doel van netwerken vraag ik me wel eens af. Is het in zaken niet belangrijk om de juiste mensen te kennen en gekend te worden dan? Is het niet belangrijk om te zorgen dat je regelmatig business binnen haalt. Ja, natuurlijk is dat belangrijk!

Maar moeten we daarvoor echt netwerken? Soms wel. Soms is het belangrijk om in het kader van business contacten te leggen. Te zorgen dat je genoemd wordt. Maar zijn waardevolle relaties op de lange termijn niet veel belangrijker voor de business. Ik meen van wel.

Hoe kom ik dan aan waardevolle relaties? Vaak ontstaat een waardevolle relatie tussen twee mensen als ze elkaar goed en wat langer kennen. En hoe leren mensen elkaar dan goed kennen? Door daadwerkelijk iets met elkaar te hebben. Een wederzijdse interesse of een gezamenlijke visie op het één of ander. Of doordat ze elkaar gewoon aardig vinden.

Een korte conclusie van mij was dus al snel dat je meer hebt aan mensen waar je echt ‘iets’ mee hebt dan aan veel visitekaartjes of veel contacten in bijvoorbeeld OpenBC. Het contact opbouwen en onderhouden met deze ‘vrienden’ is veel leuker en ook makkelijker. Daarom gaat het mensen die netwerken voor de lol zo makkelijk af om veel goede contacten te hebben. Ze netwerken niet, ze hebben gewoon lol.

Doe ik dat dan ook allemaal zelf. Nee hoor, ook ik netwerk wel eens om snel wat vluchtige contacten te leggen en ook ik heb visitekaartjes van mensen van wie ik me hun gezicht niets eens meer kan herinneren. Maar ik neem me wel iedere keer voor om in ieder geval lol te hebben tijdens het netwerken.

5 Comments:

At 11:50, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

Hoi Rikkert,
Het lijkt alsof je een tweedeling ziet: het netwerken enerzijds en het opbouwen van waardevolle lange termijnrelaties anderzijds.

Ik denk dat het netwerken in de zin van visitekaartjes verzamelen en OpenBC spammen de naam netwerken eigenlijk niet verdient. Dus ik schrap eigenlijk heel bruut jouw eerste categorie netwerkers.

Netwerken IS waardevolle lange termijn relaties opbouwen met mensen waar je privé en/of zakelijk door geïnspireerd en gestimuleerd wordt.

Nu wil je misschien horen hoe ik die eerste categorie mensen zou noemen?
Dat is een goeie. Ga ik even over nadenken. Input is welkom.

 
At 21:10, Anonymous Anonymous said...

Hoi Sanne,

Blijkbaar maak jij dezelfde tweedeling. Alleen noem de eerste twee categorieën geen netwerken. Ik meen dat we ons allemaal wel eens schuldig maken aan de eerste twee vormen zoals ik omschreef. Maar we zijn het met elkaar eens dat netwerken zou moeten zijn gebaseerd op het opbouwen van waardevolle relaties.

Weet zo snel ook even geen andere naam voor de eerste categorie. Misschien moeten we een onderscheid gaan maken tussen netwerken en nepwerken. Maar ja dat is ook weer zo flauw. Ik houd het er liever op dat mensen verschillend tegen het begrip netwerken aankijken en er dus ook een verschillende invulling aan geven.

Succes!

Rikkert

 
At 14:54, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

Je hebt gelijk. Hoewel ik nepwerken wel een geinig woord vindt. Ze zijn ook niet allemaal op het eerste gezicht te herkennen, zie mijn posting van vandaag.

 
At 22:16, Blogger Annedien Hoen said...

Lol...ik ben het helemaal met je eens! Hoewel ik het soms wel moeilijk vind om lol te hebben met relatief onbekende mensen of temidden van allerlei serieuze mensen-- weinig mensen durven zich kwetsbaar op te stellen. Dat lijkt wel een voorwaarde te zijn voor 'lol'?

 
At 18:06, Anonymous Anonymous said...

Annedien, er is meen ik een verschil tussen kwetsbaar opstellen en je zelf open stellen. Volgens mij hoef je je slechts open te stellen.
En daarnaast zijn mensen die zich kwetsbaar opstellen in de praktijk vaak heel sterk. Door jezelf kwetsbaar op te stellen ben je niet of nauwelijks 'aanvalbaar'.

 

Post a Comment

<< Home