17.1.06

Netwerkorganisaties

Afgelopen vrijdag had ik een interessant gesprek over organiseren en samenwerken in netwerkverbanden.
Zowel mijn gesprekspartner als ikzelf hebben ervaring met het samenwerken met freelancers en we lopen er vaak tegenaan dat dat soms best lastig is. Zonder een duidelijke taakverdeling, planning, en commitment van alle partijen kan het erg stroef lopen. Het lijkt wel alsof er altijd een al dan niet formeel 'benoemde' projectleider moet zijn, die de kar trekt, mensen aanspreekt op hun rol, de planning en de kwaliteit in de gaten houdt etc.

Een van de redenen om zelfstandig ondernemer te worden was dat ik me wilde ontworstelen aan organisatie structuren en veel flexibeler en organischer wilde werken. Maar elke projectorganisatie lijkt op een gegeven moment op een soort tijdelijk bedrijf, wil het project een succesvol eindresultaat hebben.

Heeft dat ermee te maken dat het gezamenlijk doel (een mooi product opleveren) onvoldoende verbondenheid veroorzaakt? Hebben freelancers toch nog externe leiding nodig om zich 200% in te zetten? Komt het doordat je in zo'n samenwerkingsverband een deel van je autonomie opgeeft en dus je motivatie minder wordt?

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat er bij een project altijd een aantal rollen vervuld moeten worden, waarvan er één het leiderschap is. Zodat iedereen kan schitteren met zijn eigen talenten. Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen en visie.

3 Comments:

At 11:05, Blogger Annedien Hoen said...

Het lijkt misschien een terugval in initiatiefrijkheid, maar in feite lijkt het mij een erg functioneel principe dat niet iedereen aan de slag gaat vanuit z'n eigen idee. Een ad hoc netwerkorganisatie is een gecompliceerd soort orkest! Het probleem is eerder dat het altijd dezelfde is die dirigentje mag spelen :-)
Het aura van onafhankelijkheid en flexibiliteit dat om de term "netwerkorganisatie" heenhangt is ook bedrieglijk. Je neemt een opdracht aan en wordt daarmee verantwoordelijk voor de goede uitkomst van een project. Die verantwoordelijkheid deel je, dat zijn de krachten die gaan spelen in zo'n groep. Die lijken verdraaid veel op gewone dynamieken binnen gewone organisaties, alleen met veel minder controle, en dus eigenlijk meer behoefte aan duidelijke regels, randvoorwaarden en een heel eenvoudig te duiden leiderschap...het lijkt wel of door de hele platte vorm van een ad hoc netwerkorganisatie er binnen de uitvoer dus behoefte is aan een sterk verticale structuur.

Eens? Oneens?

 
At 14:46, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

Wijze woorden. Verhelderend zoals jij het formuleert. Ik ben het ermee eens. Hoewel ik het wel jammer vind, ergens. Heb laatst mee mogen maken hoe het voelt om in een projectteam geen dirigent te zijn, maar gedirigeerd te worden en ik geef toe, het was héérlijk.
Laat ik me erbij neerleggen dat er geen ontkomen aan is.

 
At 13:09, Blogger Bas van de Haterd said...

eens. Zoveel mensen, zoveel visies. Zonder sturing, ook in een netwerk met free lancers, is het schip als geheel ook stuurloos.

Daarnaast denk ik dat veel zelfstandigen gemiddeld wel meer motivatie hebben, maar ook een tikje arroganter en zelfverzekerder zijn. Daarmee dus minder snel hun mening of richting toetsen, en als het dan niet dezelfde kant op gaat... gaat het nog meer mis.

 

Post a Comment

<< Home