28.3.06

Interview: Marc Landsman van Careerportal


Ik kwam op OpenBC je profiel tegen en de term "network manager" viel me op. Dit is een ongebruikelijke job description. Wat houdt deze functie precies in?
Manager van een "Network", in dit geval geen ICT netwerk, maar een systeem welke W&S bureau's laat samenwerken. Deze kunnen opdrachten en (geinterviewde) kandidaten met elkaar uitwisselen.

Krijg je de vraag vaker of snappen mensen meteen wat je doet?
Volgens mij letten mensen niet zo op titels. Het stukje "manager" zegt wel genoeg en men ziet dan later wel wat ik precies manage. Ik krijg meer vragen over het netwerk zelf en hoe dit werkt.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste vaardigheden die je als 'network manager' moet hebben?
Je moet het leuk vinden om met veel, en veel verschillende mensen te communiceren. Maar ook zeker initiatieven nemen om mensen aangetrokken te laten zijn tot het netwerk. Dat kan liggen in voordelen bij lidmaatschap tot ludieke akties en organiseren van bijeenkomsten.

Wat zijn argumenten voor een bedrijf om zo'n functie te creëren?
Om doelgroepen te bereiken. Het wordt steeds moeilijker bepaalde doelgroepen te bereiken en aan te spreken in hun interesses en "taal". Door de steeds "krapper" wordende arbeidsmarkt wordt dit wel steeds belangrijker. Zowel om je als bedrijf te kunnen profileren als ook het bereiken van interessante mensen voor je bedrijf.

Baseer je dit nog op bepaald gedachtengoed (van een managementguru of marketeer of visionair of auteur) of is dit 'intern' zo gegroeid?
Meer op basis van mijn ervaring. Wel zie je steeds meer "Hyves" en dergelijke ontstaan en de adverterende wereld haakt hier op in. Ik ben naast networkmanager ook manager media- en reclamebureau's.

Wat zou je mensen met de ambitie 'network manager' te worden aanraden?
Er zijn bijzonder weinig professionele netwerken, maar als je de ambitie hebt raad ik aan om vanuit je passie of liefde voor een bepaalde niche een netwerk zelf op te richten en deze verder uit te breiden en te verkopen. Let dan wel goed op wat je uitgaven en inkomsten zullen zijn en schrijf een goed businessplan en laat een professional schieten op je concept, anders wordt het een desillusie. Vanuit kennis of passie kan je een netwerk creëren die voor meerdere partijen interessant kan zijn.

Wat verkoop je dan precies, als je 'een netwerk' verkoopt? Kan (en wil) je nog wat meer vertellen over mogelijke verdienmodellen bij zoiets?
Ik kan me voorstellen dat je een netwerk opzet voor IT'ers of financials. Zodra je meer voordelen creëert wordt het aantrekkelijker lid te worden en uiteindelijk wellicht contibutie te vragen. Het "echte" geld zit meer aan de "corporate" kant, qua bannering en het gebruik van het netwerk afhankelijk wat je biedt. Dit moet je weer meenemen voordat je zo'n netwerk opzet. Uiteindelijk zit de "klapper" in het feit zo'n netwerk in zijn totaliteit verkoopt aan een "grote vis."

--
Links:
Marc Landsman
Careerportal

1 Comments:

At 15:16, Anonymous Anonymous said...

Ha Annedien,

Een leuk beroep 'netwerk manager', nooit gedacht dat het bestond. Ik kan me voorstellen dat je nieuwswgierig naar zo iemand was.

Er zijn 2 kleine dingen waar ik op het eerste gezicht anders naar kijk in vergelijking met Marc, en hoop dat jullie er over willen meedenken ;-)

"Contributie vragen" is in mijn idee een techniek die de drempel van een netwerk verhoogt, dit is vaak niet in het belang van de groei van de groep en dus ook niet in het belang van het netwerk. Ik weet dat vaak pas later contributie wordt gevraagd, om de instap te vergemakkelijken, maar op termijn zijn gratis netwerken denk ik uiteindelijk de toekomst. Dus met dat in het achterhoofd: waar haal je je inkomsten vandaan?

"Banners". Wie kijkt en klikt nog op banners? Google ads is een beter (minder agressief) concept, er moet toch iets creatievers en waardevollers te verzinnen zijn?

"De klapper zit in de grote vis": het gevaar is dat je dan niet meer in het belang denkt van de leden, maar van de investeerder. Bij een zo kritsche markt van online gebruikers loop je groot gevaar uit de bocht te vliegen.

Hoe kan je je daar het beste tegen wapenen denk je?

 

Post a Comment

<< Home