29.6.06

Proactief verbinden

Je hebt netwerkers en je hebt verbinders. Netwerkers netwerken (zoeken, creëren en onderhouden contacten/relaties) en verbinders verbinden (netwerken en zetten vervolgens hun netwerk in om matches te maken tussen mensen).

Wat mij opvalt is dat er veel netwerkers zijn en weinig verbinders. Op de een of andere manier komt men niet zo snel op het idee om twee mensen aan elkaar voor te stellen. Misschien is het te 'riskant' voor hun gevoel, misschien weten ze niet goed hoe ze dat aan moeten pakken, misschien komen ze simpelweg niet op het idee.

Hoe verbind je mensen?

-Geef iemand het telefoonnummer of emailadres van een contact van je, met een kleine uitleg waarom jullie elkaar zouden moeten ontmoeten voor een kop koffie.
"Dit is Lena, ze is een fantastisch grafisch ontwerper en net als jij bezig met innovatie. Stuur haar eens een email en zeg er alsjeblieft even bij dat je haar adres via mij hebt."

NB: het is belangrijk dat de persoon die je wil doorverbinden meldt via wie zij/hij komt, dit geeft de ontvanger van het bericht een relevante context en als je te boek staat als een verbinder die goeie matches maakt staat de ander ook meer open voor de onbekende persoon die zich aandient.

-Verbind ze via een e-mail. Dit is mijn 'weapon of choice'. In het subject staat dan bijvoorbeeld "Theo <--> Lena" (die pijltjes zijn mijn handelsmerk ;-) en in de mail zelf leg ik, de personen afzonderlijk adresserend, uit waarom ik denk dat ze eens met elkaar zouden kunnen afspreken. Eventueel kan je nog wat leuke eigenaardigheden of wetenswaardigheden toevoegen.

"Theo, ik stel je graag voor aan Lena. Ze is grafisch ontwerpster en net als jij bezig met innovatie. Bovendien skeelert ze graag.

Lena, ik stel je graag voor aan Theo. Hij heeft een auberginekwekerij en heeft een passie voor voor innovatie. Als ik het goed onthouden heb wil hij binnenkort zijn huisstijl vernieuwen, dus misschien kan je hem een eindje op weg helpen. Hij heeft trouwens ook een labrador.

Happy networking :-)"

Het ligt een beetje aan je eigen kijk op 'verbinden' of je daarna nog vraagt of ze iets gedaan hebben met je introductie. Zelf hou ik niet alles bij. Soms krijg je dan een prachtig bedankmailtje, of iemand vertelt later dat ze de persoon in kwestie wel ontmoet heeft maar dat er geen klik was.
Ook hou ik niet in de gaten of er waarde ontstaan is binnen die relatie- er zijn namelijk ook mensen die dan een stukje van de taart willen, bijvoorbeeld een fee als die personen niet alleen een leuke klik hadden maar ook zaken gaan doen. Zelf hou ik niks bij. Als mensen je gaan kennen als de persoon die mensen verbindt omdat je een fee of marge van eventuele zakelijke transacties word je een minder graag geziene gast.
Als je zoiets doet ben je een contact broker en geen verbinder. Er is uiteraard niks mis met contact brokers, maar hou in gedachten dat het een groot verschil is en allerlei implicaties heeft voor de relaties en interactie tussen mensen!

Wat als je doorverbonden bent?
Ben je 'de verbondene' in het verhaal dan is het respectvol om de verbinder te laten weten of je er iets mee gedaan hebt, en als dat zo was hoe het verlopen is. Je geeft de verbinder daarmee waardevolle feedback zodat hij zijn verbindvaardigheden kan aanscherpen. Maar ik moet toegeven: ik vergeet dit ook wel eens. Soms doe ik niks met een doorverbinding, soms draait het nergens op uit omdat ik 'verkeerd verbonden' ben-- maar dat zijn allemaal dingen die er bij horen. Het blijft mensenwerk. Een groot deel van mijn huidige netwerk bestaat uit mensen die ik heb ontmoet dankzij de bemiddeling van een ander en ik ben daar zeer dankbaar voor.

Daarnaast kan je ook bedenken waar de verbinder in kwestie mee geholpen zou kunnen zijn. Verbinders worden meestal ook weer doorverbonden door andere verbinders en maar zelden door 'gewone' netwerkers. Mocht je niet goed weten waar je een verbinder mee helpt, vraag het dan gewoon. Een verbinder zal het kopjes koffie drinken promoten, maar kan ondertussen menselijkerwijs meestal niet op alle koffieverzoeken ingaan. ("De Verbindersparadox"?)

En dan nu: proactief verbinden!
Ga gewoon eens door je lijst contacten heen, of vraag je af welke leuke mensen je kent die het vast wel goed met elkaar zouden kunnen vinden, welke synergie je kan laten ontstaan. Stuur een mailtje, krabbel iemands telefoonnummer op een post-itje. Het is geen raketgeleerdheid Go!

Happy networking :-)

5 Comments:

At 11:37, Anonymous Anonymous said...

Hoi Annedien, al enige tijd volg ik met belangstelling je blog(s). Inspirerend, super. Intuitief geloof ik in de waarde&potentie van netwerken, en sinds ik er over ben gaan lezen wordt dat ook theoretisch onderbouwd (maar goed, if you are a hammer you can find a nail...).
Allemaal leuk en aardig, closing triangles en verbinden, maar hoe verdien je dan je brood?
Als zelfstandige kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar hoe kan een netwerkorganisatie het "verbeterd netwerken" financieren?
josienmkapma (at yahoo dot co dot uk)

 
At 16:43, Anonymous Anonymous said...

Hoi Annedien,

Als betrekkelijke nieuwkomer in de wereld van het 'netwerken' wil ik even aan je kwijt dat ik veel dingen herken waar jij over schrijft, zo ook over verbinden, wat overigens erg leuk is om te doen. Bedankt voor al je inzichten, ik volg ze met veel interesse.

Groeten van connectico Cindy

 
At 21:25, Anonymous Anonymous said...

Heel herkenbaar. Verbinden is 'my middle name'. En het leuke is: als je zelf graag verbindt, word je ook weer vaak verbonden!

 
At 15:49, Anonymous Anonymous said...

Goed blog

HUIS KOPEN NOORD HOLLAND

 
At 20:48, Blogger stephanie said...

Het is duidelijk dat sommige patiënten met FIBROIDDE INFECTIE verslaafd zijn geraakt aan de antivirale en andere aanvullende orthodoxe medicijnen, alleen om de infectie te helpen onderdrukken en niet om te genezen. Ik heb het virus sinds 2017 totdat ik werd geïntroduceerd door een blogger die ook haar verhaal online vertelde over hoe ze was genezen van fibroïde-infectie na het gebruik van Dr.ALOMIO kruidengeneeskunde. Dit is nu een jaar en een aantal maanden geleden dat ik ben genezen van vleesboom. Alle dank aan God voor het gebruik van deze grote kruidkundige om mij te genezen. Ik heb beloofd goed te blijven vertellen over Dr.ALOMIO. Deel alstublieft uw problemen met hem en vergeet niet hem te vertellen dat ik u naar Hem heb verwezen. Bedankt. Schrijf hem op e-mail (alomio@yandex.com) of WhatsApp hem op +2348069209149. Hij behandelt Alzheimer virus, Copd, kanker HIV Herpes Genitale wratten ALS BV UTI Virginale infectie Genitale wrat HPV Hepatitis A/B Veel succes

 

Post a Comment

<< Home