30.7.06

Netwerken met je hart

Het element liefde wordt vaak een beetje achterwege gelaten binnen het netwerk-gedachtengoed. Held Tim Sanders schreef er een boek over (een artikel kan je lezen op Fastcompany.com, Love Is The Killer App), zo hier en daar promoten mensen het aardig zijn voor elkaar, maar keiharde statements over liefde? Nee, die zijn schaars. Zaken zijn zaken en we moeten de dingen gescheiden houden, toch?

Ik ben 'per ongeluk' goed in netwerken omdat ik erg geïnteresseerd ben in mensen. Netwerken interesseert me op zich eigenlijk niet; wat iemand bezighoudt wél. Talenten, dromen, onzekerheden, karaktertrekken, eigenaardigheden; allemaal dingen die ik (als ik iemand op z'n minst aardig vind) wil weten. Hoe kan ik diegene helpen? Kan ik twee leuke mensen aan elkaar voorstellen? Kan ik iemand helpen succesvoller te zijn?
Eerlijk is eerlijk, de tegenwerping dat zoiets heel veel tijd en energie kost zonder duidelijke 'return on investment' is waar. We rekenen onszelf en de mensen om ons heen vaak af op effeciëntie, doelgerichtheid, ambitie en mate van succes. Niet zozeer op "hoe liefdevol is iemand". Zelf willen we ook niet voor halfzachte hippie of zweefteef aangezien worden en dan is het misschien handiger om lekker nuchter te doen en misschien een hint of suggestie van affectie te laten blijken en het daar ook bij te laten.
Of we willen wel wat warmere contacten maar weten niet hoé en gaan af zitten wachten tot we meer liefde toebedeeld krijgen. Waar je meer van wil krijgen, daar moet je meer van geven, toch?

Het is ook wel een beetje griezelig (maar griezelig is ook leuk ;-) om zo in prille én langdurige zakelijke relaties te interacteren met mensen. En elk mailtje signeren met "Ik hou van je" is ook niet helemaal wat ik bedoel. Maar een echt mens zijn dat meeleeft met anderen, geïnteresseerd in de héle mens en niet alleen de zakelijke 'interface' die we zo vaak inzetten als we met elkaar communiceren, dat is toch wel te doen? Met je hart netwerken is elke dag vervullend, merk ik. Het is ook iets dat continu in beweging is. En als je zelf dan eens een mindere dag hebt dan komt er ergens uit het netwerk wel weer een liefdevol gebaar, een attent bericht, een blijk van aandacht.
En een laatste, zakelijk geheim? Liefdevolle mensen zijn vaak véél leuker om in te huren voor iets!

Wat me triggerde om dit stukje hier te schrijven was deze foto van Sanne Roemen (rechts) en mij, genomen tijdens een fotoshoot door Melinda-Lou van der Linden, voor een zakelijke samenwerking genaamd Blogalist.nl.

Sanne is nou typisch zo'n love cat in het drukke online wereldje van Nederland. Ze helpt mensen waar en wanneer ze kan en steekt het ook niet onder stoelen of banken als ze van je houdt. Daarnaast is ze ook goed bezig met haar advieswerk in de vorm van Oomph. Om kort te gaan: een fantastische vrouw. Toen ik de foto zag dacht ik: "Grappig, we zijn zakenpartners, maar wát een lieve foto!".

Ik wens iedereen dus heel veel netwerken-met-je-hart-plezier! Als je vragen of opmerkingen hebt reply dan op deze post of stuur me een mailtje.

3 Comments:

At 23:05, Anonymous Anonymous said...

Wow, Annedien, I love you.
Erno

 
At 11:12, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

:-) en omdat ik alleen maar samenwerk met lieve, slimme mensen, zegt dit ook iets over jou Annedien!

 
At 10:58, Blogger Annedien Hoen said...

@Sanne:
Dank :-)

@Jan:
Je hebt natuurlijk gelijk, 'netwerken' kan voor iedereen iets anders betekenen, maar ik zoek wel bewust die paradox op tussen bezig zijn met netwerken maar ook wars blijven van 'netwerken'. Voor je het weet zien mensen je als een netwerker ;-)

Ik vind de definitie die Tim Sanders gebruikt een hele mooie:
"Love is the selfless promotion of the growth of the other." (wat weer een quote is van Milton Mayeroff).

 

Post a Comment

<< Home