11.7.06

Online netwerken - een indruk

Dit is een gedeelte van een artikel dat op mijn eigen blog staat. Het artikel begint daar met andere online netwerken via forums en weblogs. Om het artikel hier niet te lang te maken heb ik er hier voor gekozen om me te concentreren op de sociale netwerken. Voor mij zijn er nu 4 die er echt uitspringen waar de waarde van deze netwerken voor mij weer zeer verschillend zijn.

OpenBC
Bij de start in OpenBC krijg je een maand de gelegenheid om gebruik te maken van de toepassingen die je gaat verliezen als je gratis lid wil blijven. Hierbij valt mij op dat je niet echt in de gaten hebt dat je deze toepassingen mist. Zeker in het begin ben je vaak zoekende hoe het netwerk werkt, wie er lid zijn, wat kan ik er mee? Verder vind ik dat het uitnodigen niet echt handig gaat, bij andere netwerken heb je iets meer ruimte in de uitnodiging om je te verbinden met een nieuw contact. Het zoeken gaat niet echt handig als je gratis lid bent. Het bekijken van de contacten van jouw contacten kan ook handiger. Wel vind ik het handig dat je een pasfoto kunt toevoegen. Ook handig/leuk is dat de start pagina altijd een overzicht geeft van de laatste vijf nieuwe leden en vijf willekeurige leden, die je kunt gaan bekijken. Ook de mail die je wekelijks ontvangt geeft een link naar drie nieuwe leden. Deze leden bekijk ik eigenlijk altijd wel even. Het Premium lidmaatschap kost ongeveer EUR 6 per maand, en geeft je veel meer zoekmogelijkheden.

LinkedIn
Na OpenBC waar ik wat langer passief lid was heeft een ex-collega mij uitgenodigd voor LinkedIn. Het duurde een tijdje voordat ik de waarde leerde inzien van dit netwerk. Dit is wel echt mijn persoonlijke favoriet. Als je je eigen profiel netjes invult en langzaam je netwerk aanvult met nieuwe contacten kom je steeds vaker in contact met ex-collega's, ex-studiegenoten. Zelf vond ik dat een hele ervaring om studiegenoten van 16 jaar geleden terug te vinden, bijvoorbeeld in Egypte. Ook ex-collega's van mijn eerste baan was voor mij een echte aanwinst. Nu ben ik actief contacten aan het verzamelen. Hierin ben ik wel selectief en probeer mensen te verzamelen met vergelijkbare interesse of kennis. Hierin zoek ik ook regelmatig contacten met een uitgebreid netwerk. Als je ook snel wilt groeien in het aantal contact is het verstandig om je email adres toe te voegen aan je omschrijving. Verder is het handig om in je omschrijving je ervaring kort neer te zetten bijvoorbeeld "Entrepreneur, Visionair, Innovator , Toplinked.com, e-mail hbuist [at] gaggle-international.com". Zelf wijs ik ook regelmatig een verzoek af en zoek ook eigenlijk nooit een verbinding met recruiters. Lijkt me meer iets voor werkzoekende.
LinkedIn is eigenlijk gratis, je gaat pas betalen als je bijvoorbeeld je bedrijf wil profileren of een vacature wilt plaatsen.
Update: Ik zie dat je hier vrij een eenvoudig contact weer kunt verwijderen, mocht dat nodig zijn :)

Ecademy
Dit is wel een van mijn minst favoriete netwerken die ik tot nu toe gebruikt heb. Bij Ecademy krijg je 10 dagen een aantal mogelijkheden waarna er eigenlijk niets anders op zit om te gaan betalen of om te besluiten niets meer met het netwerk te doen. Want als Guest-member kun je eigenlijk niets en ook als Greenstar kun je nog niet veel. De optie PowerNetworker geeft eigenlijk pas voldoende mogelijkheden, kosten ongeveer EUR 15 per maand. De meeste mensen die ik 'gesproken' heb op het netwerk waren ook lid van LinkedIn maar veel enthousiaster over Ecademy. Het netwerk is hechter. Zij beschouwen LinkedIn meer als visitekaartjes uitwisselen. Het stellen van vragen gebeurt op LinkedIn nauwelijks volgens deze mensen. Waarbij op Ecademy meer gebruik wordt gemaakt van elkaars kennis en er zijn ook regelmatig off-line ontmoetingen er bestaat meer de gelegenheid om je business te promoten in de speciale 'netwerken' van Ecademy.

Hyves
Via een artikel op MarketingFacts (Hyves voor marketeers) ben ik uiteindelijk ook lid geworden Hyves. Ik denk dat Polle gelijk heeft met de kansen van dit netwerken, zie het artikel van Polle voor de achtergrond. Wel moet je er rekening houden met de gemiddelde leeftijd (21 jaar). Het aantal 30-plussers is ondertussen 10%. Maar het netwerk heeft zeker potentieel. Het vinden van 'vrienden' is niet eenvoudig, zeker niet als je 30-plus bent, of beter nog bijna 40.

Erg interessant vond ik de PitchTalk van 12 juli waarin Bob Stumpel van Open BC en Raymond Spanjar van Hyves praten over de ontwikkeling van social networks en hoe marketeers met dit fenomeen moeten omgaan. Je kunt deze programma's overigens ook rustig beluisteren op je MP3.

Volgens een artikel van Marco Derksen maakt 60% van de Nederlanders gebruik van online sociale netwerken. Hierbij viel mij op dat ik ook al langer deel uit maak van nog een ander netwerk, het meest gebruikte netwerk in Nederland 'Schoolbank.nl'.

Opmerking: let er wel op wie je toevoegd aan je netwerk, bij de meeste netwerken is het niet echt moeilijk om nieuwe contacten toe te voegen maar om ze weer uit je netwerk te verwijderen is vaak een stuk lastiger.

Dit is een deel uit het artikel Online netwerken = leuk

0 Comments:

Post a Comment

<< Home