1.8.06

De kunst van het verbinden

Nu bijna twee jaar actief op het internet en offline, zowel met social business networks als met mijn eigen onderzoek naar "Wat is aandacht?". Het lijkt parallel te lopen.

Wat is verbinden? De engelse term is : connection. Nu ik dit schrijf, lijkt het alsof het de rechterkant van een woord is. [...]connection.

Wat is een connectie?

Gisteravond zag ik een aflevering van Mythbusters. De mannen waren een mythe aan het testen : of je als man, tijdens het plassen op de derde rail van de metro, een dodelijke schok stroom zou krijgen. Na veel vijven en zessen bleek dat er wel een mogelijkheid is, namelijk als de straal krachtig genoeg is.

Dit fenomeen nu is essentieel bij het verbinden, bij de connection. Wanneer namelijk de druppels een voor een, dus niet als een straal, op de derde rail terecht komen, dan kan er geen "current" , dwz geen stroom , lopen ; er is geen "drager" van de stroom.

Hetzelfde kan gelden voor een verbinding. Als je kijkt in een kaarsvlam, dan lijkt het van afstand alsof er één vlam is. Maar onder de microscoop kun je zien dat de vlam zich steeds vernieuwt ; er is niet één vlam, maar het is meer zoals een boekje met tekeningen dat je snel doorbladert en dan de illusie van beweging ziet : het stripfiguurtje dat op elke tekening stilstaat, lijkt ineens te bewegen.

Mocht je dit principe van verbinden willen aannemen, al was het maar om te kijken hoe de wereld er dán uitziet, dan kom je wellicht terecht bij de volgende vraag : verbinden hoe doe je dat? Hoe vaak, en met hoeveel druk, schiet ik pulsen in dezelfde richting om een "verbinding" te maken.

Sommige mensen geloven dat het niet mogelijk is om duizenden contacten op bijvoorbeeld LinkedIN te hebben, en dan ook nog met elk contact een "verbinding". Dan is daar de discussie over kwantiteit versus kwaliteit.

Ik vraag mij af, ben feitelijk aan het onderzoeken, of er niet een derde mogelijkheid is. Immers, in de Tao wordt gezegd : als je alleen maar kan kiezen uit twee mogelijkheden, doe dan een stapje achteruit, totdat je de derde mogelijkheid ziet. These, antithese, synthese.

Momenteel heb ik 3400 connecties op LinkedIN, enkele honderden op Ecademy en OpenBC, en ben daarnaast nog passief aanwezig op 20+ andere netwerken. Mijn beste vriend is Erwin, hij zit ook op LinkedIN. Heb ik met hem een "verbinding"? We gaan wel eens samen een motor weekendje doen in Duitsland, of op boekenjacht in Amsterdam. Toch, in het kader van het plassen, geloof ik niet dat ik een kannonade van pulsen op hem richt; of hij op mij. Maanden gaan soms voorbij, dat we elkaar niet zien of spreken.

Ken je dat? Echte vrienden hebben blijkbaar andere manieren gevonden om zich met elkaar te "verbinden".

Hartelijke groeten,
Ronald Wopereis
http://www.maakjegeenzorgen.nl

2 Comments:

At 11:47, Blogger R said...

Beste Ronald,

Ik zag je website, een mooi initiatief. Er worden vragen gesteld over effectiviteit van Netwerken. Daarvoor heb ik een cursus ingericht die te vinden is op:

http://opennetworkers.blogspot.com/

Mensen die geinteresseerd zijn kunnen zich bij mij aanmelden:


Ray van den Bel (4400+ connecties op LinkedIn)

Professional Profile: https://www.linkedin.com/in/vandenbel
Skype: rayvandenbel
Phone: +31 346265397
Mobile: +31 651802026
Email: bel3bel@yahoo.com
IM: bel3bel (Yahoo, Yahoo 360)

Professional Profile: https://www.linkedin.com/in/vandenbel

Groups & Blog:

http://groups.yahoo.com/group/opennetworkers
http://opennetworkers.blogspot.com/
http://opennetworkers.collectivex.com/signup/token/8becbdf

 
At 22:33, Anonymous Anonymous said...

Jammer dat je zoveel contacten hebt in Linkedin, omdat ze bijna allemaal 'koud' zijn.

 

Post a Comment

<< Home