4.4.07

Hoe het niet moet

Gisteren was ik op de IPAN. Leuke bijeenkomst, veel mensen gesproken die ik al weer een tijd niet gezien had. Sommige wisten niet dat ik voor mezelf begonnen was, velen niet dat ik nu interim bij Ilse zit, dus al met al een nuttige avond bijpraten.

En dan sta je te praten met een oude bekende, komt er een man naar ons beide toe. Hij mompelde iets waarin het woord 'netwerken' viel (de rest van de zin is mij geheel niet bijgekomen) en begon met zijn pitch.

Het deed mij erg denken aan de speech die Boris op het Cross Network Event heeft gegeven over hoe je niet moet netwerken. Het beste wat je in netwerken kan doen, als je iemand voor het eerst spreekt, is die persoon laten praten. Nu weet iedereen die mij kent dat ik dat ook erg moeilijk vind, maar hij heeft wel gelijk.

Maar niets daarvan. Deze man onderbrak ons gesprek (had niet het respect om te wachten tot we uitgesproken waren of zelfs maar te vragen of hij ons mocht onderbreken) en begon te pitchen. Na enkele minuten had ik de heftige behoefte spontaan weg te lopen, maar ik heb deze ingehouden. Om zo vriendelijk mogelijk te zijn heb ik de man gepoogd een nette uitweg te geven en hem te wijzen op het feit dat hij al enige tijd stond te pitchen zonder ons te vragen wat wij eigenlijk deden (er waren geen naam badges, dus dat kon hij niet weten) door hem te zeggen dat ik voor een vergelijkbaar bedrijf werkte.

U begrijpt, de hint kwam niet aan, hij bleef doorgaan. Nadat ook mijn gesprekspartner enkele duidelijke hints had neergelegd dat hij ons echt niets ging verkopen, vertrok de man spontaan. Zonder iets te zeggen, hij draaide zich om en liep terug naar zijn 'vrienden' waar hij daarvoor gestaan had.

Netwerken, wat is het ook al weer? En wat is het vooral niet?
Nou, wat het in ieder geval niet is, is verkopen.
Probeer nu eerst een 'common ground' te vinden. En om dat te doen moet je toch in ieder geval beginnen met de vraag: 'goh, wat doen jullie eigenlijk'?

En één van de R'en in mijn 6 R'en model (dat ik hier binnenkort eens zal posten) is die van Respect. Ook dat is er één die je niet moet overtreden.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home