Online sociale netwerken
Uit de zojuist ontvangen nieuwsbrief van Media Plaza:
"Online sociale netwerken zijn booming. Hyves, Xing, MySpace, Linkedin en Schoolbank, wie kent ze niet? Marketeers zien in deze communities kansen om de band met klant aan te trekken, recruiters hopen er geschikte medewerkers te vinden en consumenten vinden er hun oud-klasgenoten terug en delen hun familiefoto’s en privé-leven. Zowel zakelijke als particuliere netwerken groeiden fors. Maar in hoeverre zeggen bezoekersaantallen iets over de kwaliteit?
Het Amerikaanse onderzoeksbureau Communispace deed onlangs een uitgebreid onderzoek naar sociale netwerken. Hierbij werd het gedrag van leden van besloten kleine netwerken (maximaal 500 gebruikers) vergeleken met het gedrag bij grote openbare netwerken. De opvallendste uitkomst is de mate van activiteit. Bij de kleine netwerken is ruim 85% van de leden actief. Zij dragen inhoudelijk bij. Bij de grote communities is slechts één procent als actief te betitelen.
Grote sociale netwerken staan dus niet garant voor panklaar succes voor marketeers en recruiters. Netwerken die zich beperken tot specifieke onderwerpen of doelgroepen nodigen volgens de onderzoeksresultaten uit tot interactie. Marketeers moeten dus niet alleen op de grote netwerken focussen maar ook op niche zoals het onlangs opgerichte Join2Grow. Dit is een Europees B2B netwerk voor ondernemers opgezet door Fortis. Een nieuwe manier om te weten wat klanten echt bezig houdt en de dialoog met ze aan te gaan.
Sociale netwerken bieden veel (nieuwe)contactmogelijkheden, mits hier bewust en bovenal oprecht mee wordt omgegaan. Het verkeerd aanpakken kan flinke imagoschade opleveren zoals Wal-Mart, afgelopen najaar ondervond toen zij via weblogs haar corporate imago wilden managen."
Interessantst aan dit bericht vindt ik het effect van de grootte van het netwerk op de mate van activiteit. Groter is dus niet beter.
2 Comments:
Dien,
Had ik vorige week op marketingfacts ook al over geschreven. Vooral de discussie die daar losbarste is wel interessant erbij te nemen.
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070327_kleine_sociale_netwerken_beter_dan_grote/
Als we het nu over netwerken hebben kijk dan eens wat ik nu heb gevonden.
Een sociaal netwerk dat gebruikers betaald voor het gebruik!
Post a Comment
<< Home