7.4.07

Nieuwe definitie werkwoord netwerken in de Van Dale

Niet te geloven!

Ik keek, na een tip van Remko van de Beek eens in de Van Dale, zoekend naar de definitie van het woord netwerken.More...

Hieronder het resultaat:

vandale.png

Hoogste tijd voor actie dus! De tijd dat we het bij zo'n definitie konden laten lijkt me echt voorbij.

Wie helpt mee om Van Dale te inspireren?

Verzoek aan al mijn lezers:

1. Meng je in de discussie alhier.Tik je eigen definitie in (in de comments op deze post) , en onderbouw die.

2. Copy-paste de onderstaande tekst en stuur hem door aan de uitgever van het Van Dale woordenboek.

aan: taalweb@vandale.nl

Geachte redactie van Van Dale,

Zojuist ontdekte ik de huidige definitie van het werkwoord netwerken in jullie zeer gewaardeerde woordenboek.

Wellicht kunt u overwegen een betere, of meerdere definities te hanteren. Suggesties daartoe kunt u vinden op http://www.netwerken.blogspot.com.

(vul hier je eigen definitie in)

Met vriendelijke groet,

(eigen naam)

3. Maak er een blogpost over en roep anderen op om erover te schrijven.

4. "Tag" op digg, del.icio.us en de andere site alles met "nieuwenetwerkendefinitievandale"

Dank alvast!

15 Comments:

At 20:19, Blogger Unknown said...

In mijn Grote van Dale (13e uitgave) staat iets heel anders:

Netwerken - het creëren, uitbouwen en onderhouden van sociale contacten om informatie te verkrijgen waar men in zijn beroep of carrière zijn voordeel mee kan doen.

Da's in ieder geval al beter. Maar vooral 'informatie' in deze definitie lijkt me te beperkt.

 
At 08:53, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

benaderen van mensen, dus niet bouwen aan een duurzame relatie.
voor je eigen carriere, dus niet voor anderen en ook niet voor persoonlijke ontwikkeling of inspiratie.
We praten op dit weblog dus al een hele tijd over het verkeerde onderwerp?
Ik heb er op mijn eigen blog maar even een postje aan gewijd.
http://weblog.oomph.nl/2007/04/netwerken_kan_k.html

 
At 13:48, Blogger Bas van de Haterd said...

Netwerken (het werkwoord): het opbouwen, uitbouwen en onderhouden van sociale contacten met als doel het verbreden en verdiepen van je kennis om hiermee zakelijk of persoonlijk te groeien

 
At 14:48, Blogger Erno Hannink said...

Voor een verder verspreiding van het onderwerp kun je het toevoegen aan eKudos, Digg, Deli.cio.us, Linklog, eigen blog,...

 
At 20:00, Blogger martijnaslander said...

Mijn definitie: " Netwerken (het werkwoord) is in feite niets anders dan het verwerven en instandhouden van informatieposities"

 
At 20:25, Anonymous Anonymous said...

Een woordenboek heeft onder andere als taak om woorden kort en bondig uit te leggen, zodat ‘iedereen’ snapt wat ze betekenen. Het kan bijna niet anders dan dat je dan blijft steken in algemeenheden.

Nu hebben wij hier op deze blog een nogal afwijkende interpretatie van het begrip netwerken. In ieder geval afwijkend van wat ‘men’ vindt. En het is de vraag of een woordenboek een woord zo moet omschrijven zoals de meeste mensen het ‘zien’. Of juist zoals het ‘zou moeten zijn’, en wie bepaalt dat dan?

Waar Van Dale met name mank gaat is volgens mij daar waar ze netwerken zien als iets dat je doet om er zelf beter van te worden. Dat netwerken alleen maar daarop is gericht. Maar dat is nu eenmaal wel hoe ‘men’ het ziet.

Ik zou netwerken als volgt willen omschrijven:
Netwerken is het proactief delen van kennis, informatie en contacten.

De definitie zoals Rene die geeft uit zijn 13e uitgave: Netwerken - het creëren, uitbouwen en onderhouden van sociale contacten om informatie te verkrijgen waar men in zijn beroep of carrière zijn voordeel mee kan doen.

Die zou je wat mij betreft nog om kunnen bouwen naar:
Netwerken - het creëren, uitbouwen en onderhouden van sociale contacten om informatie te verstrekken, te delen en te verkrijgen.

Ik zou daar nog prima mee kunnen leven. Het dekt in ieder geval de lading. Wat mij betreft hoeft Van Dale helemaal niet mee te geven wat de rede is om te netwerken.

Als ik kijk hoe Van Dale het woord koken omschrijft, vermelden ze er ook niet bij wat de reden is om te koken. Ze omschrijven ‘gewoon’ wat koken betekent.

ko•ken2 (ov.ww.)
1 (een maaltijd) klaarmaken
2 (een vloeistof) verhitten totdat hij gaat verdampen
3 (een gerecht) in kokend water gaar maken

Dat zouden ze dus ook bij het werkwoord netwerken kunnen doen. Omschrijf wat het is en laat de ‘lezer’ zelf bepalen waarom hij/zij netwerkt.

 
At 15:05, Anonymous Anonymous said...

Mooie definities van netwerken!
Ik wil er graag nog een aan toevoegen die ik in mijn boek 'De essentie van netwerken' hanteer: "het opbouwen, onderhouden en inzetten van een duurzaam en wederzijds waardevol persoonlijk relatienetwerk."
Inzetten vind ik wel een belangrijke toevoeging: zelf een beroep doen op je netwerk, of relaties met elkaar verbinden, is een belangrijk onderdeel van het continuproces dat netwerken is.
Verder geeft wederzijds waardevol aan dat beide partijen plezier van de relatie hebben.
Tot slot ligt bij netwerken het accent m.i. op het relatienetwerk zelf, niet op wat het jou of anderen kan opleveren.

Als er maar genoeg mensen zijn die er ook zo over denken en zo netwerken, dan zal de 14e of 15e editie van Van Dale ongetwijfeld een andere definitie geven...

 
At 09:26, Anonymous Anonymous said...

Graag voeg ik nog een definitie toe aan de discussie. 'Netwerken is het geheel van handelingen of processen om informatie en ideeen uit te wisselen, steun te vragen en/of te geven , tussen leden van een bepaalde prive- en/of beroepsgroep om beplaade persoonlijke en/of zakelijke doelen te bereiken die zonder netwerken niet of langzamer zouden worden bereikt.'Deze mondvol heb ik beschreven in mijn boekje 'Contacten maken contracten'. Een korte versie daarvan is: Het gebruikmaken van de kennis van kennissen en de kennissen van kennissen om beaalde doelen te bereiken die zonder netwerken niet of langzamer zouden worden bereikt.

 
At 23:33, Blogger Stefaan Lammertyn said...

een prof van mij zei me ooit: 'in 't leven is 't niet belangrijk WAT je kent, wel WIE je kent'.
Een uitspraak waar veel waarheid in zit!

 
At 14:38, Anonymous Anonymous said...

Ik vind martijns definitie heel goed. Misschien een beetje klinisch, maar wel duidelijk en denk waar...

Heb wel een aanvulling, denk dat het belangrijk is om een betrouwbaar netwerk om je heen te verzamelen. Dus ik zou zeggen dat het gaat om het verwerven van betrouwbare informatieposities...

Dan wordt de definitie wat mij betreft dus:
" Netwerken (het werkwoord) is het verwerven en instandhouden van betrouwbare informatieposities"

 
At 14:39, Anonymous Anonymous said...

sorry, de vorige anonieme reactie en deze zijn van Fanny!

 
At 17:39, Anonymous Anonymous said...

Netwerken (werkwoord):
Het leggen en/of onderhouden van contacten met mensen waarvan een toekomstig zakelijk of persoonlijk voordeel te verwachten valt.

Ik probeer hierin een genuanceerde defenitie neer te leggen omdat het eventueel te halen voordeel in principe op elk mogelijk kan zijn. Dus niet enkel in informatie.

 
At 19:43, Anonymous Anonymous said...

netwerken voor mij is:

met mensen, in contact met en van hart tot hart, kijken of je wat voor elkaar kunt betekenen en waarde aan elkaar kunt toevoegen.

 
At 09:44, Anonymous Jos Essers said...

In het wiki woordenboek (http://nl.wiktionary.org/wiki/netwerken) hebben wij laten opnemen:

netwerken

het systematisch verzamelen en bewerken (beheren) van contacten die van belang kunnen zijn bij het realiseren van voorafgestelde doelen.

 
At 21:47, Anonymous Anonymous said...

ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

 

Post a Comment

<< Home