6.10.05

Een positieve indruk

Op http://www.managementsupport.nl/ kwam ik artikel over netwerken tegen met de titel “Netwerken kan overal en altijd.

Een hoop open deuren. Maar 1 zinsnede viel mij op:

Wie zitten er in je netwerk?
In principe is iedereen die je kent of gekend hebt én die een positieve indruk van jou heeft, je netwerk.

De toevoeging dat het gaat om mensen die een positieve indruk van je hebben is nu precies waar het om gaat! Dat wordt helaas vaak vergeten.
Het lijkt me in ieder geval een mooie definitie van netwerken. Het gaat er dus niet om zoveel mogelijk mensen te kennen. Nee, ze moeten ook nog een positieve indruk van je hebben!

Lees verder...
Bron: Managementsupport.nl

4 Comments:

At 21:55, Blogger Bas van de Haterd said...

Helemaal mee eens. Het gaat om de indruk die iemand achter laat. Een netwerk kan nog zo groot zijn, als je een eikel bent, heb je er niets aan. Als je een goede vrouw/vent bent die ook eens wat voor anderen doet, doen anderen ook wat voor jouw.

 
At 11:40, Blogger Annedien Hoen said...

Ik vind dit een verkeerde aanname.
Mensen die een negatieve indruk van mij hebben zitten óók in mijn netwerk, en HOE! Het zijn krachten in je netwerk waar je op beducht moet zijn, omdat ze je netwerk en reputatie schade kunnen berokkenen. We kunnen het niet iedereen naar de zin maken met ons karakter, handelswijze, houding en visie-- je zult dus onvermijdelijk ook mensen leren kennen die niks met je kunnen, en die zich zelfs negatief over je zullen uitlaten.
Dat "eikelschap" geen reden hoeft te zijn voor onsuccesvolle netwerken spreekt ook voor zich; sla de geschiedenisboeken er maar op na.
In mijn netwerk zitten ook mensen waar ik op mijn beurt absoluut geen positieve indruk heb. Niet elke connectie die je hebt is wenselijk; dat lijkt me een utopie. Je kunt niet altijd vermijden dat er niet-leuke mensen tussen de nodes van je netwerk zitten, en dat is op zich ook niet erg. Hoe beter je dat kunt managen, hoe beter je 'damage control' kunt toepassen bovendien. Hoe sneller je ook het incidentele mes uit je rug kunt peuteren ;-)
("I'm sorry, is my back hurting your knife?")

 
At 14:03, Anonymous Anonymous said...

Annedien, ik zat je reactie te lezen en al lezende zei ik gvd. Je hebt namelijk helemaal gelijk. Ik zag zaken zeker allemaal een beetje te positief in. Natuurlijk heb je ook mensen in je netwerk die negatief over je zijn. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken.

Feit is alleen wel dat jij je netwerk dus definieert als iedereen die je kent en iedereen die jou kent. En daar zit dan wat communicatie stoornis. Sommigen noemen hun netwerk de mensen die ze echt kennen en waar ze iets mee hebben. Zoals jij het nu definieert is je netwerk vele malen groter.

Dus je hebt gelijk als je zegt dat er ook mensen zijn die een negatieve indruk van je hebben. That’s life. Maar betitel je die mensen ook als onderdeel van je netwerk?

Maar wat is dan de definitie van je netwerk? Daarover zijn dan blijkbaar meerdere lezingen mogelijk. Welke waar is weet ik ook niet. Vind ik ook niet zo spannend. Zelf reken ik de mensen waar ik een band mee heb tot mijn echte netwerk. Daar omheen zit een grote groep die ik wel redelijk ken maar waar ik weer geen band mee heb. En daar weer omheen zit een hele grote groep van mensen die ik ‘ken’ maar waar ik niets speciaals mee heb. Persoonlijk concentreer ik me het liefst op de mensen in de eerste en de tweede groep. En dat er mensen zijn die mij een @#$%^^&# vinden, tja dat is dan maar zo…..

 
At 17:03, Blogger oomph: Sanne Roemen said...

Sommige eikels heb je gewoon nodig. Ik heb trouwens ook vaak dat ik iemand maar soms een eikel vind. Een van mijn klanten is als hij een bui heeft een onwijze eikel, maar als hij die niet heeft kan je onwijs met hem lachen.

En tenslotte: keep your friends close, but keep your enemies closer.

 

Post a Comment

<< Home