Gereedschap
Eens geen artikel of stelling, maar een vraag aan de lezers:
Welk gereedschap gebruiken jullie bij het netwerken?
Pen en papier, visitekaartjes, een gimmick, een CRM systeem, een Rolodex, een Blackberry, alléén maar een telefoon, Skype, kop koffie, een planning, intuïtie, contactmap...
Ben érg benieuwd!
7 Comments:
Hm. Goeie.
Mijn hoofd, vooral. Ontvangen visitekaartjes en Open BC als backup database voor als mijn hoofd het allemaal niet meer weet.
Mijn eigen visitekaartje is ook een soort 'reminder'; alleen mensen die ik gesproken heb, hebben hem. Is dus geen reclame materiaal ofzo.
Telefoon en skype gebruik ik erg weinig. Ik ben meer van het emailen.
Adressen staan in een adresboekje. Als ik ergens ben en er zit een gat tussen afspraken kijk ik wel even of er iemand in de buurt zit die ik kan bellen om even bij te praten.
En verder: intuïtie zeer zéker, mijn intuïtie zit in mijn buik en mijn buik vertelt mij of iets goed of niet zo goed is. Daarnaast: mijn goede humeur.
Annedien heeft alle praktische zaken al genoemd. Sanne voegt daar haar hoofd en haar buik nog aan toe. Mag ik er dan een glimlach bij doen. Een lachend gezicht trekt nu eenmaal meer mensen.
Ik vraag het ook zodat onervaren netwerkers een systeem voor zichzelf kunnen 'ontdekken' om het aan te pakken... Dus als mensen nog tips hebben?
Visitekaartjes en OpenBC zijn middelen die ik veel gebruik. Maar ook belangrijk is snel kunnen schakelen en veel in je hoofd hebben. Indien iemand je iets verteld daar eventueel op in kunnen springen, advies kunnen geven, etc.
Ook belangrijk is iets bijzonders hebben of zijn. Zo was ik in de A'damse internet netwerk clubjes in het begin vooral bekend als die gek die iedere keer uit dat verre Breda op en neer reed.
En heel belangrijk: doen wat je beloofd. Als je iemand op een avond tegen komt en zegt: goh, zou je eens met X moeten praten, die kan je verder helpen, gewoon netjes de volgende dag met X in contact brengen.
Visitekaartjes, natuurlijk. Maar daarnaast heb ik ook twee 'envelopjes' met A5 projectkaarten erin (om precies te zin: formaat rijbewijs). Als ik in gesprek ben en iemand is geinteresseerd in wat ik voor projecten doe en zou een potentiele klant kunnen zijn, dan heb ik altijd een miniportfolio bij me. Twee envelopjes: 1 specifiek voor retail, en 1 voor andere projecten. Ik gebruik ze ook als een soort uitgebreid visitekaartje.
Ik bedenk ineens nog: visitekaartjes die je krijgt: thuis of op de wc vast metéén aantekeningen erop maken. Wat je is opgevallen aan die persoon, een paar punten waar je op aan zou kunnen haken etc etc etc.
En als je iets belooft inderdaad nakomen en schaam je absoluut niet als je daar meteen ter plekke een aantekening van maakt, dat staat juist zorgvuldig. En als je dan ook nog een mooi opschrijfboekje hebt (zo'n Hemingway ding) dan getuigt dat in mijn ogen ook nog van kwaliteit en goede smaak.
Outlook is mijn adressenboek, en startpunt. Verder heb ik visitekaartjes waar ik trots op ben. En gebruik op internet sites als Ecademy, OpenBC en LinkedIn. En natuurlijk Google om meer info over mensen te achterhalen.
Ik gebruik Email (outlook), skype en mijn mobiel om mijn contacten mee te onderhouden. En, erg belangrijk: Plaxo.com. Plaxo houdt mijn adressenboek altijd up-to-date (voor degenen die ook Plaxo gebruiken) en daarnaast stuur ik iedereen via Plaxo altijd een persoonlijke verjaardags e-card.
Post a Comment
<< Home