15.4.07

De Schaduwkant Van Netwerken

Nils de Witte op Higherlevel.nl:

Netwerken is een vorm van kunst geworden. Iets vluchtigs en ongrijpbaars. Alleen de "meesters" kunnen er mee uit de voeten. De massa laten delen in je meesterschap? Ik geloof dat maar half. Netwerken heeft altijd al iets elitairs gehad. Dat was even weg, maar dat komt weer terug. De meesters die "hun" netwerk ter beschikking stellen aan anderen. Ik weet het niet.

Hij benoemt hier met dit kritische geluid denk ik een heikel punt wat netwerken aangaat.
Anderzijds is je eigen sociaal én intellectueel kapitaal wel degelijk iets waar je zelf over moet kunnen beschikken. Je investeert je tijd en energie in iets- daarin mag je zelf als filter optreden, hoewel het wel van belang blijft dat je hierin integer bent. Dat is iets anders dan je als elite profileren.

Als je wil kan je de mensen die bereid zijn hun kennis te delen - om zo anderen te helpen - op een manier neerzetten die bepaald minder vleiend is en het negatieve aspect van hun positie belicht. De schaduwkant van ‘De Netwerker’ is het gebruiken van connecties voor persoonlijk gewin. De schaduwkant van ‘De Leraar’ kan zich uiten in een behoefte anderen te manipuleren, meer bezig zijn met het bevredigen van een behoefte aan erkenning dan met het overbrengen van kennis. Ben je een vaardige netwerker, deel je je kennis en combineer je dus beide archetypen dan vormen die schaduweigenschappen een 'afbreukrisico' voor je integriteit.

Bezit je ook nog een zeker charisma, ben je in staat ‘onder water’ te kijken en je analyses met de wereld te delen dan ben je voordat je het weet ook ‘De Goeroe’ of willen anderen dit van je maken. Mensen zoeken naar wijsheid, bronnen van zuivere kennis (en wat ‘zuiver’ dan inhoudt weet ik ook niet precies, maar ik bedoel het soort kennis dat voelt alsof het klopt, wáárheid is), manieren om gelukkiger te zijn, dromen te verwezenlijken, succes te behalen en eenzaamheid op afstand te houden. De één vindt dat prettig en identificeert zich graag met die rol, de ander houdt het liever op afstand.

Hoe ga jij om met jezelf als ‘De Netwerker’? Beweeg je je zichtbaar over het netwerktoneel of verzamel je onder de radar je contacten? Wat is je houding ten aanzien van je sociaal kapitaal- ben je als een bok op de haverkist, een hebberige vrek, een strenge doch rechtvaardige penningmeester, een genereuze weldoener, zorgzame spin in het web, joviale allemansvriend of iets daar tussenin?

--
Nils de Witte is medeoprichter van NeBIB, netwerk voor ondernemers en investeerders in nieuwe innovatieve bedrijven.

2 Comments:

At 16:00, Anonymous Anonymous said...

Leuk verhaal Annedien. Mijn kritische noot bij de schaduwkant van "De Netwerker" geld een beetje voor mijn diegewortelde argwaan tegen alle zelfbenoemde experts. Zo ook "De Leraar", "De Goeroe", "De Visionair". Ik worstel zelf ook wel eens met mijn status. Ik wil niet gezien worden als "De Expert". De verantwoording die dat met zich meebrengt spreekt me helemaal niet aan.

Groeten,
Nils

 
At 21:46, Anonymous Anonymous said...

ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

 

Post a Comment

<< Home