8.10.06

Spel/Regels van het netwerken op LinkedIN

Onlangs kwam ik een vriend tegen. Hij zei : zullen we eens iets doen met dat netwerk van je op linkedin? Ik zei tuurlijk ! Hij (Edu) is een organisator pur sang. En ik, ik ben een supporter pur sang. Edu weet hoe, en ik zeg dan ja.

Kortom, Edu regelt een zaaltje, er kunnen 65 man in. Ik email eerst maar eens de mensen die op bladzijde 1 tm 3 staan van linkedin, plus nog eens 20 anderen waarvan ik denk dat het interessant is om die mensen bij elkaar te brengen; dus in totaal zo'n 50 mensen.

De boodschap aan hen is : kijk het is nu begin september, op donderdag 12 oktober smiddags willen we die meeting (Het Oude Tolhuys, Utrecht, aanvang 14.00 uur, zie http://www.yahoogroups.com/group/linkedinholland) en dus krijgen jullie 50 als eerste de gelegenheid om in te schrijven. Enneh, bring a friend.

Nu zitten daar tussen die eerste vijftig ook mensen die 2000 of meer linkedin contacten hebben. Zelf heb ik 500+ contacten op Linkedin met als standplaats Nederland ; ongeveer een kwart daarvan ken ik persoonlijk, de rest hoopte ik deels op die middag in Utrecht te kunnen ontmoeten.

Welnu, wat gebeurt er vervolgens ? Helemaal niets. Een enkeling belt of mailt, maar het gros laat niks van zich horen. Hoezo well-connected ? Afijn, ik vind het raar.

Half september stuur ik mijn grotere mailing uit. 500 mensen krijgen een email, waaronder die eerste 50. Daarop melden zich 21 mensen aan, en 22 sturen mij een persoonlijk bericht dat ze het initiatief enorm waarderen (eentje schreef : ik weet zelf hoeveel werk het is) maar gezien de Performa beurs , vakantie, verblijf buitenland, etc, in ieder geval ik kan niet maar wellicht de volgende keer.

Afgelopen vrijdag ochtend stuurde ik nog een derde email aan die 500 mensen. In die email schreef ik : dank je wel 22 mensen voor jullie persoonlijke bericht, ik vind het fantastisch dat je dat gedaan hebt. Prompt komen er nog 50 nieuwe berichten, bijna allemaal met de boodschap "ja ik vind het ook super dat je dit organiseert, enneh jammer dat ik niet kan deze keer, of ik snap het niet maar als je een verslag stuurt dan wordt het wat concreter en wellicht de volgende keer" enz enz.

Ik sta volledig pfff. Heb een beeld bij netwerkers, toppers op linkedin, maar dat beeld mag wel eens op de schop.

De titel verwijst naar een lezing van Prof. Roger de Bruyn, ooit bijgewoond in zijn Atelier Windekind in Reet-Rumpst, Belgie. Roger had het over de amateur, waar bij het voetballen de straat niet groot genoeg was en daarom waren drie hoekschoppen gelijk aan één "penantie" (penalty, strafschop). En over de professional, waar de F1 auto twee centimeter te brede banden heeft en dan niet mee mag doen.

De vernieuwing, zo zei Roger, komt van de amateurs, niet van de professionals.

Ergens voel ik me triest ; ben ik nu een professional die terug verlangt naar het spel, naar het amateur zijn ?

Help !!!!
R

5 Comments:

At 20:31, Anonymous Anonymous said...

Hallo Ronald,

Dank je wel voor al je energie die je erin hebt gestoken. De organisatie van de Lancelots Academy verging het bijna hetzelfde. Hoge verwachtingen, tegenvallende aanmeldingen, het is wel doorgegaan en was een mooie start voor een jaarlijks/half-jaarlijks vervolg.

Oktober is een enorm drukke maand voor veel mensen, qua werk en netwerken. Voor komende donderdag heb ik 4 bijeenkomsten waar ik heen zou kunnen en willen.

Nu had ik me er al bij 2 aangemeld. Daardoor moest ik de presentatie die ik aan de Hogeschool in Den Bosch zou kunnen geven en de LinkedIn bijeenkomst laten schieten. Wat ik erg jammer vind.

LinkedIn had ik graag gedaan, ik had je nu graag een keer 'live' ontmoet, maar ook die presentatie had ik graag gedaan.

Beide andere bijeenkomsten heb ik al opgesplitst in 2 delen om daar aanwezig te kunnen en willen zijn.

Graag een volgende keer beter.

Erno

 
At 15:49, Blogger Bruno Peeters said...

Interessante ervaring.
Het is trouwens Rumst en niet Rumpst.

 
At 09:59, Blogger Just Me said...

Hoi
Ik lees hier je bericht over "netwerken", ben er zelf veel mee bezig om ook aan "netwerken" te doen.
Vind het spijtig dat je niet genoeg mensen bij elkaar krijgt voor de voordracht.
Hoe is het nu? Gaat de voordracht eigenlijk nog door? Hoe zie je het nu zitten?

Enfin, ik wens je veel succes en leerrijke momenten!
groeten tan!a

 
At 22:59, Blogger Bas van de Haterd said...

Ben je net gewoon één basis ingredient vergeten? Netwerken om te netwerken was even hot, maar daar komt iedereen snel op terug. Het is nu weer economisch goed, dus tijd is schaars. Elke bijeenkomst moet weer een doel hebben. Enkel netwerken om te netwerken... doet men niet meer. OpenBC meetings zijn er ook nauwelijks meer, te divers, te weinig interessants.

 
At 12:05, Blogger Erno Hannink said...

Ja, Bas heeft een punt. Voor die dag had ik vier netwerk bijeenkomsten. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de bijeenkomsten die het dichste bij mij staan en mij naar mijn verwachting het meeste gingen opleveren.

Economisch gaat het een stuk beter dus we moeten onze tijd weer goed verdelen. Zomaar een netwerk bijeenkomst bijwonen is een luxe. Uiteraard KAN het veel opleveren, maar dat weet je niet zeker.

 

Post a Comment

<< Home