Netwerken en werven
Netwerken om mensen te werven. We kennen het allemaal wel. De meeste bedrijven hebben een regeling: 500 euro, 1.000 euro of een ander belachelijk hoog bedrag voor elk personeelslid dat je aanbrengt. En dan... dan... eeeh... ja... dan...
Ik heb die vraag regelmatig gesteld bij recruiters in bedrijven. Als ik ze vroeg: doe je wel genoeg met het sociale netwerk van je personeelsleden. Ja, we geven ze 500 euro. En? vroeg ik dan. Wat en? Moeten we dan nog meer geld geven?
Nee. Niet meer geld. Geld is enkel een kleine incentive. Maar ben je lid van OpenBC, LinkedIN, etc? En zijn al je medewerkers dat? En kan je dus kijken wie ze kennen? En actief zeggen: goh, persoon x, is dat niet iets voor ons? Voor die vacature? Ja? Zou je hem eens willen polsen?
En bouw je in je bedrijf een alumni netwerk op? Houd je op deze manier goed contact met je oud medewerkers? Om welke reden dan ook? Klandizie, nieuwe medewerkers, etc?
En een andere goede reden om in netwerken te zitten: de samenwerking SimplyHired en LinkedIN bijvoorbeeld. Amerikanen die een baan zoeken via SimplyHired (zoekmachine alla google voor vacatures) kunnen met hun linkedIN profiel kijken wie ze kennen en informeren over het bedrijf. En als je niemand direct kent... zal het wel niets veel zijn.
Ook in werving worden netwerken, en de softwarematige tools die ze ondersteunen, met de dag belangrijker. Zelf ben ik bezig met veel research voor mijn deel van 'recruitment nieuwe stijl' . Een masterclass, waarvan de eerste in 3 weken was uitverkocht. Blijkbaar zien ook recruiters in dat het anders moet. Netwerken wordt belangrijker, niet enkel voor de ondernemer, maar ook voor de loonslaaf!
0 Comments:
Post a Comment
<< Home